1.1 Dromen.Doen.Heusden
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Als gemeente creëren we een omgeving waarbinnen burgers, bedrijven en organisaties hun dromen waar kunnen maken. Mits zij bereid zijn hiervoor ook zelf initiatief te tonen en inspanningen te verrichten. Zo is voor iedereen de hoogste mate van ontplooiing mogelijk: Dromen.Doen.Heusden.
- De gemeente Heusden op de kaart zetten als aantrekkelijke plaats om te wonen, werken en recreëren.
- Iedere MogelijkMaker van de gemeente maakt met zijn houding en gedrag de merkbelofte waar bij onze doelgroepen. MogelijkMaken is geen marketing maar vakmanschap
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Nadat huldigingen in coronatijd lastig gingen, hebben we eind 2022 besloten in 2023 weer Doeners van de Maand in het zonnetje te gaan zetten. De eerste Doeners zijn inmiddels gehuldigd.
- In 2022 hebben rondetafelgesprekken plaatsgevonden met ongeveer 80 collega’s uit de organisatie over MogelijkMaken. Hier kwam een aantal dilemma’s uit die in 2023 een vervolg krijgen. Dat vervolg bestaat onder andere uit een aanbod aan trainingen en gesprekken in de Heusdense School.
- Net als in 2021 hebben we veel aandacht besteed aan Dromen. Doen. Heusden,, MogelijkMaken en onze kernwaarden in het inwerkprogramma van nieuwe collega’s.
1.2 Samen thuis in Heusden
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Invulling geven aan de door onze inwoners geschreven toekomstvisie ‘Samen thuis in Heusden’.
- In het verlengde van en anticiperend op de aanstaande Omgevingswet aansluiten bij de kracht en energie in de samenleving (zoals Buurt Bestuurt en Klimaatplein) en het verkleinen van de afstand tussen inwoners en de overheid.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We hebben wijken met Buurt Bestuurt en andere wijkgerichte initiatieven gesteund. Er is één nieuw Buurt Bestuurt-comité bijgekomen. Binnen het beschikbare budget en ambtelijke capaciteit is daar op basis van maatwerk gelegenheid toe geboden. We zijn in 2022 gestart met het tegen het licht houden van de doelen van de Buurt Bestuurt-comités en te bekijken waar verbetering in de aanpak mogelijk is. In november 2022 was er hierover een thema-avond met de gemeenteraad.
- We gaan door met het steunen van initiatieven en het benutten van kennis uit de samenleving. Door de maatregelen van de coronacrisis verkennen we hierbij nog nadrukkelijker de digitale mogelijkheden. Verder kijken we wat inwoners, ondernemers en organisaties vinden van inwonerparticipatie en hoe we hieraan beter invulling kunnen geven. We doen dat onder andere op basis van resultaten van het Inwonerpanel. We zijn in 2022 gestart met het opstellen van een participatienota. Overigens gaat de gedachte hierbij niet uit naar een participatienota in de zin van een uitgebreid tekstueel beleidsdocument. We richten ons hierbij op een visueel handelingsperspectief om niet méér maar juist gerichter te kunnen participeren.
- In 2022 is een burgerberaad gehouden in de wijk Vliedberg. Het ging om een zogenaamd G1000 Burgerberaad. Ruim 100 inwoners bogen zich over hoe zij een duurzame Vliedberg zien. Dit heeft geleid tot een burgerakkoord en meerdere werkgroepen die zelf én samen met de gemeente hun doelstellingen uitwerken. Het burgerakkoord is aangeboden aan de gemeenteraad.
- In april is de ruimtelijke visiekaart, een onderdeel van de concept omgevingsvisie, besproken in een werksessie met zo’n 70 belangstellenden. Deze visiekaart is onderdeel van de concept omgevingsvisie. De ideeën uit de werksessie zijn gebruikt om de puntjes op de i te zetten. De omgevingsvisie lag ter inzage van 29 september tot en met 9 november 2022. In die periode was er tijdens een inloopavond gelegenheid om vragen te stellen. In het eerste kwartaal van 2023 staat vaststelling van de omgevingsvisie gepland.
- Net als voorgaande jaren maakten we in 2022 wekelijks een zogenaamd omgevingsbeeld dat beschikbaar werd gesteld voor bestuurders en medewerkers. We hebben het Inwonerspanel ingezet voor een onderzoek naar de reden om wel/niet te stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022. De resultaten hebben we gebruikt voor het vergroten van onze communicatie over de gemeenteraad. Ook de griffie maakt gebruik van deze resultaten
- Via een zogenaamde initiatieventafel faciliteren we initiatieven vanuit de samenleving voor de openbare ruimte. Hiermee wordt ook concreet inhoud geven aan de toekomstvisie. In wijken waar geen Buurt Bestuurt actief is, boden we op deze manier ook gelegenheid initiatieven te realiseren. In de afgelopen twee jaar zijn hiervan 28 initiatieven uitgevoerd. Voorbeelden hiervan zijn: ‘hanging baskets’ in Drunen, fitnesstoestellen in Oudheusden, een jeu-de-boulesbaan in Elshout en het kunstwerk op het plein in Vlijmen.
- We hebben in 2022 nadrukkelijk ingezet op jeugdparticipatie. Denk hierbij aan het jaarlijkse jeugdcongres, de jeugdburgemeesters en Democracity-sessies met jongeren ondersteund door de griffie. We maakten een kinderversie van het coalitieprogramma en bekijken met Stichting Scala hoe die te verspreiden. De kinderversie staat uiteraard ook op www.heusden.nl. De verkiezing voor de jeugdburgemeesters voor 2023 is eind 2022 uitgesteld en heeft plaatsgevonden in januari 2023.
- In 2022 zijn de gemeenteraadsverkiezingen verdeeld over drie dagen georganiseerd op een coronaveilige manier.
1.3 Regionale samenwerking
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- We bundelen onze krachten in diverse samenwerkingsverbanden waardoor we een grotere rol van betekenis kunnen spelen en in staat zijn om publieke partijen gerichter te kunnen beïnvloeden en onderlinge afstemming te realiseren. Dit doen we omdat de grote maatschappelijke opgaven zich niet tot onze gemeentegrenzen beperken en de concurrentie tussen individuele gemeenten minder plaatsvindt, maar juist steeds meer tussen sterk presterende en geprofileerde regio’s.
- Lokale en subregionale opgaven nadrukkelijker op de nationale en regionale agenda’s krijgen en zodoende de realisatiekansen te vergroten.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Afhankelijk van de opgave werken we samen in diverse regio’s, zoals Hart van Brabant, RNOB (voorheen regio Noordoost Brabant) en De Langstraat. Andere voorbeelden van samenwerkingsverbanden waar we in werken zijn GGD Hart voor Brabant, Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL), de Meierij, Maasgemeenten en de Vestingsteden. We werken ook samen met bedrijven en kennisinstellingen.
- We hebben ons sterk gemaakt om samen met onze partners in Midden-Brabant de speerpunten waar te maken uit de strategische meerjarenagenda Regio Hart van Brabant 2019-2023 en uit de kaders van de begroting 2022 Regio Hart van Brabant. Met onze partners in Noordoost-Brabant voerden we de samenwerkingsagenda overheden ‘Richting 2030’ uit. We deden dat vanuit het nieuwe bestuursconvenant en aan de hand van de kaders uit het jaarplan en de begroting 2022 RNOB.
- Met onze partners in de Regio Hart van Brabant hebben we voor de komende vier jaar een Kernagenda opgesteld. Dit is een vervolg op de eerder genoemde strategische meerjarenagenda. Deze Kernagenda is op 23 december 2022 door het Algemeen Bestuur van de regio vastgesteld.
- We gaan door met de huidige samenwerking met de andere gemeenten in De Langstraat op het gebied van wonen, economie & ‘leisure’ en sociaal domein. Aanvullend hierop zijn we in Langstraatverband ook gaan samenwerken tegen ondermijning.
- We werken actief aan de totstandkoming van het Van Gogh Nationaal Park. Hierin gaande Loonse en Drunense Duinen, het Groene Woud en de Oostelijke Langstraat op zo snel mogelijk samen.
1.4 Digitaliseren overheid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Steeds meer diensten en contactkanalen via internet aan onze inwoners en bedrijven aanbieden. Daarnaast houden we de traditionele kanalen open.
- De informatiebehoefte van inwoners en ondernemers is leidend bij het aanbieden van online informatie via heusden.nl, social media en e-mailnieuwsbrieven. De vernieuwde website Heusden.nl helpt inwoners en ondernemers zo goed mogelijk om de belangrijkste taken waarvoor zij de gemeente nodig hebben online te regelen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Omgevingswet
We werkten in 2022 en 2023 aan de koppelingen van onze systemen met het landelijke digitale loket. Digitalisering is een belangrijk hulpmiddel voor een goede en eenvoudige uitvoering van de Omgevingswet. Het stelt initiatiefnemers in staat om digitaal vergunningen aan te vragen en meldingen te doen. Daarbij beschikken ze sneller over informatie over de kwaliteit van de leefomgeving en over de regels die daar gelden. De Omgevingswet is uitgesteld. Dat kwam mede doordat de landelijke ontwikkeling van het digitale loket nog niet voldoende was om hier goed mee te werken. Dit wordt dus voortgezet in 2023. - We hebben via klantonderzoek, het Inwonerspanel, het online volgen van openbare digitale bronnen, uitvraag vanuit de organisatie en bij diverse projecten via Maptionnaire voortdurend in beeld gebracht wat de informatiebehoefte van inwoners en ondernemers is.
- Op basis van onderzoek naar wenselijkheid en haalbaarheid van nieuwe en bestaande digitale kanalen zijn deze kanalen ingericht en in gebruik genomen. Voorbeelden zijnde Persoonlijke Internet Pagina, digitale post/MijnOverheid, beeldbellen en een chatbot.
- In de loop van 2022 is het mogelijk geworden om een rijbewijs digitaal aan te vragen.
1.5 Informatiebeveiliging en privacy
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Zorgvuldig en betrouwbaar omgaan met de gegevens van onze inwoners en bedrijven volgens de Baseline Informatiebeveiliging Overheden (BIO),de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet politiegegevens (Wpg).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We hebben voortdurend het informatiebeveiligingsbeleid uitgevoerd. Dit beleid is gebaseerd op de BIO. Voorbeelden van wat we gedaan hebben zijn onder andere het uitvoeren en verder ontwikkelen van risicoanalyses, toegangsbeveiliging, effectief omgaan met beveiligingsincidenten.
- De ENSIA-audit 2022 is uitgevoerd. ENSIA staat voor Eenduidige Normatiek Single Information Audit. Met deze audit leggen wij verantwoording af over informatieveiligheid gebaseerd op de normen die gelden voor de Nederlandse overheid, de BIO. Als werkgever van BOA’s moeten we als gemeente ook voldoen aan de Wet politiegegevens (Wpg). De Wpg verplicht om jaarlijks een interne controle en iedere vier jaar een externe controle uit te voeren. Deze controles worden ‘audits’ genoemd. In 2022 zijn de eerste audits uitgevoerd en het rapport van de externe audit is op tijd aangeleverd bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De partij die de externe audit heeft uitgevoerd heeft geconstateerd dat er over het algemeen zorgvuldig wordt gehandeld, maar dat niet op alle onderdelen wordt voldaan aan de Wpg. Om dit te verbeteren, maken we 2023 een plan.
- In het verwerkingsregister worden de gegevensverwerkingen vastgelegd, inclusief eventueel daarbij betrokken (externe) partijen. Er is gekozen voor een nieuwe vorm van het verwerkingsregister. Daarbij sluiten we aan op een nieuwe applicatie die ook gebruikt wordt voor het informatiebeheer. Zo kunnen we werken vanuit dezelfde gegevens en processen. De invoering is gestart in 2022 en zal worden afgerond in 2023. Tijdens de invoering wordt ook het hele verwerkingsregister geactualiseerd.
- Heel 2022 zijn er verwerkersovereenkomsten afgesloten en zijn er risicoanalyses (DPIA’s) uitgevoerd.
1.6 Verkoop gemeentelijke panden
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- We verkopen gemeentelijke panden die vrij zijn en/of niet meer nodig zijn voor de uitvoering van beleid. Dit is gunstig voor de financiën van onze gemeente.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Dit jaar hebben we onze doelen behaald en gezorgd dat panden die niet bij ons beleid passen zijn afgestoten. Daarmee is dit doel bereikt.
- De Rekenkamer deed onderzoek naar gemeentelijk vastgoed en deed aanbevelingen. Na die aanbevelingen hebben we een beleidsmedewerker gemeentelijk vastgoed aangetrokken om met de verschillende vraagstukken aan de slag te gaan.
- We hebben gewerkt aan een duidelijk manier van vastlegging van ons gemeentelijk vastgoed. Doel is de informatievoorziening en kwaliteit voor onszelf en voor de gemeenteraad te borgen.
- We hebben wij een bedrijfsmatigheidscheck gedaan onder pachters van gemeentelijke gronden. Met de check keken we of de gronden nog gebruikt worden voor agrarische bedrijfsactiviteiten. Als dat niet zo is, nemen we deze gronden terug; zo kunnen we ze opnieuw verpachten.