3.1 Kwaliteit openbare ruimte
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Vanuit een effectief beheer van de openbare ruimte bijdragen aan de kwaliteit van de leefomgeving voor onze inwoners, en het ondernemings- en vestigingsklimaat voor ondernemers en werknemers.
- Via gerichte maatregelen in de openbare ruimte bijdragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van geluidshinder.
- Werken volgens een beheerstrategie voor de openbare ruimte die beter aansluit bij het gedachtegoed van Dromen.Doen.Heusden en die past binnen de visie van de Omgevingswet.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We hebben initiatiefnemers begeleid, die wensen of ideeën hebben voor het gebruik of inrichting van de openbare ruimte. Dat deden we via de initiatieventafel. Denk hierbij bijv. aan
- hanging baskets in Drunen, een jeu de boulesbaan in Elshout en het kunstwerk op het plein in Vlijmen.
- Het onderzoeken van het autoluw maken van woon en winkelgebied heeft niet plaatsgevonden, aangezien dit in het komende jaar wordt meegenomen in de aanpak van de verschillende centrumgebieden. In Heusden vesting is het afgelopen jaar veelvuldig contact geweest met belanghebbenden om de leefbaarheid van de vesting te vergroten. De verkeerscirculatie maakt hier onderdeel van uit.
- Enkele integrale uitvoeringsprojecten hebben vertraging opgelopen. Dat kwam door capaciteitsgebrek en door opnieuw gemaakte berekeningen voor waterberging (SSW).
- In 2022 zijn verschillende beleidsplannen vastgesteld. Daardoor zijn kaders en geld beschikbaar om een kwaliteitsimpuls te kunnen geven aan het beheer van de openbare ruimte. Dit voeren we in 2023 verder uit.
- Bij de uitvoering van het project Admiraalsweg en de Mgr. Van Kesselstraat is een stikstofberekening uitgevoerd. Neerslag van stikstof gaat mogelijk een rol spelen bij onderhoudsprojecten.
3.2 Openbare verlichting
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Een toekomstbestendig en kosteneffectief verlichtingsareaal gebaseerd op een dusdanig materiaalgebruik dat dit bijdraagt aan het gewenste kwaliteitsniveau van de openbare ruimte.
- Bijdragen aan een zorgvuldig energiegebruik door in 2030, ten opzichte van 2013, een energiebesparing van 50% te realiseren voor de openbare verlichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Bij herinrichtingsprojecten namen we energiebesparende maatregelen. We deden dat bijvoorbeeld bij de herinrichting van de Admiraalsweg. Voor de verlichting bij het fietspad langs de Tuinbouwweg onderzochten we of dynamische verlichting op grote schaal kan worden toegepast. De uitkomsten van het onderzoek worden in praktijk gebracht bij de aanleg van het fietspad.
- Defecte straatverlichting is vervangen door LED-verlichting. Hierbij zijn de zogenaamde armaturen vervangen.
- Bij nieuwe verlichting kozen we voor de meest duurzame, circulaire en energiezuinige variant. Het ging daarbij zowel om het materiaal als de verlichting. We maakten deze keuze op basis van het in 2020 vastgestelde programma van eisen.
- In 2022 hebben we de vervanging van bestaande openbare verlichting voorbereid. We gaan deze verlichting vervangen door LED-verlichting. Als het mogelijk is, plaatsen we zogenaamde ‘slimme verlichting’. Dat is verlichting die op afstand te regelen is. Na de voorbereiding 2022 voeren we dit in 2023 uit.
- In 2022 onderzochten we of lichtmasten voor meerdere doelen gebruikt kunnen worden. De eerste signalen zijn positief. In 2023 bekijken we de mogelijkheden voor een proef.
3.3 Ondergrondse infra
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Een duidelijk en overzichtelijk gebruik en inrichting van de ondergrondse openbare ruimte, waarbij de ruimtevraag voor nutsvoorzieningen, warmtenetten, telecomkabels, riolering, ondergrondse containers en boomwortels goed is afgestemd.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2022 is glasvezel aangelegd in bijna alle dorpen. In 2023 wordt dit afgerond.
- We hebben regelmatig afgestemd met de nutsbedrijven. De samenwerking met deze bedrijven is intensiever geworden.
- We hebben transformatorhuisjes geplaatst in de openbare ruimte.
- Het Handboek kabels en leidingen is nog niet geactualiseerd. Dat doen we in 2023.
- In 2022 is het Waterplan vastgesteld. Daarmee is geld geborgd voor het actualiseren van de zogenaamde Verlegregeling in het kader van kabels en leidingen.
3.4 Wegen en civieltechnische kunstwerken
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Een kosteneffectief beheer van het wegennetwerk en de civieltechnische kunstwerken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We hebben het in september 2022 vastgestelde Wegenbeleidsplan uitgevoerd. Bij verschillende wegen zijn onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Voorbeelden hiervan zijnde Kanaalweg, de Nieuwe Maasdijk, de Tuinbouwweg en de Omloop.
- We hebben het in 2020 vastgestelde Beheerplan civieltechnische kunstwerken 2021-2029 uitgevoerd. Er is bijvoorbeeld onderhoud uitgevoerd aan de bruggen over het Drongelense kanaal. Andere bruggen waar onderhoud is uitgevoerd zijn de bruggen over de Omloop bij Hedikhuizen, bij de Visvijver Haverkampen Vlijmen en die aan de De Jonglaan in Vlijmen. Daarnaast is ook onderhoud uitgevoerd aan de Keerwand Waterpoort Heusden en aan verschillende trappen in de vesting Heusden.
- We voerden (integrale) grote en kleine onderhoudswerkzaamheden uit aan wegen en zogenaamde civieltechnische kunstwerken. Voorbeelden zijn het fietspad Kooilaan en Duinweg.
3.5 Verkeersveiligheid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Wij gaan voor nul verkeersslachtoffers en sluiten hierbij aan bij de campagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersslachtoffers’
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We hebben het uitvoeringsprogramma bij het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP) uitgevoerd. Verkeersveiligheid heeft hierin een belangrijke rol. We namen bijvoorbeeld snelheidsremmende maatregelen in de Achterstraat in Vlijmen, in de Achterweg in Herpt en in de Venbroekstraat in Nieuwkuijk. We zijn gestart met onderzoeken naar het weren van vrachtverkeer in Hedikhuizen en het beter maken van het oostelijk deel van de Tuinbouwweg.
- De plannen voor het vrij liggende fietspad langs het westelijk deel van de Tuinbouwweg zijn verder uitgewerkt. De aanleg van het fietspad is aanbesteed in 2022. Ook bij een aantal andere projecten zijn we ver gekomen met het maken van de plannen. Het gaat om de herinrichting van de Vijfhoevenlaan, de rotonde in de Abt van Engelenlaan ter hoogte van de Mortelweg en de aanleg van een vrij liggend fietspad langs de Abt van Engelenlaan. Dit fietspad is onderdeel van de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL). Verder hebben we verschillende kleine maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren. We namen bijvoorbeeld maatregelen om de verkeerssnelheid te remmen in de Achterstraat in Vlijmen, in de Venbroekstraat in Nieuwkuijk, in de Achterweg in Herpt en in de Vliedbergweg in Vlijmen.
- We stimuleerden verkeersveilig gedrag door verkeersonderwijs te verzorgen voor kinderen, scholieren en senioren.
- We hebben samengewerkt met belangengroepen om verkeerssituaties veiliger te maken en een voor iedereen toegankelijke openbare ruimte mogelijk te maken. Voorbeelden van belangengroepen waarmee we samenwerkten zijn Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond. We werkten ook samen met de politie.
3.6 Duurzame mobiliteit
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Terugdringen van de uitstoot van CO2/stikstof/fijnstof die door gemotoriseerd verkeer veroorzaakt wordt.
- Het omarmen van nieuwe technologieën en het stimuleren van duurzame vervoerswijzen.
- Een inrichting van de openbare ruimte creëren die uitnodigt om gebruik te maken van duurzame mobiliteitsvormen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We zijn gestart met de uitvoering van acties uit het Meerjaren Uitvoeringsprogramma van het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan 2022 (GVVP). Duurzame en schone mobiliteit is een belangrijk onderdeel van het uitvoeringsprogramma en van het GVVP. De belangrijke uitgangspunten zijn het verminderen van verplaatsingen met de auto, kiezen voor een ander vervoermiddel dan de auto (bijvoorbeeld de fiets of het openbaar vervoer) en het schoner maken van voertuigmotoren door bijvoorbeeld elektrische motoren of motoren op waterstof te gebruiken en het onderzoeken van het verminderen van autoverkeer in woon- en winkelgebieden.
- We kunnen bestaande infrastructuur ook anders gebruiken of nieuwe infrastructuur aanleggen. Een voorbeeld hiervan uit 2022 is het carpoolterrein bij het Ei van Drunen. In het najaar van 2022 heeft het college ingestemd met een aantal maatregelen aan de noordzijde van het huidige carpoolterrein. Deze maatregelen maken het openbaar vervoer op die plek toegankelijker. De maatregelen verbeteren ook de overstapmogelijkheden op het terrein van fiets naar openbaar vervoer of deelauto’s.
- Samen met de provincie en onze buurgemeenten hebben we het traject van de snelfietsroute voorbereid. In afwachting van de definitieve uitspraak van de Raad van State voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat hebben we in 2022 gevraagd of de subsidie voor de aanleg van de snelfietsroute beschikbaar kon blijven tot en met 2025. Er is gehoor gegeven aan dit verzoek.
3.7 Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL)
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Verbeteren van de leefbaarheid in de kernen Vlijmen, Nieuwkuijk en Drunen door realisatie van goede aansluitingen op de A59 in combinatie met onder andere de realisering van ecologische verbindingszones, een goede parallelwegenstructuur en een waterbergingsgebied.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat ging het in 2022 vooral om de procedure bij de Raad van State. Provinciale Staten stelden op 15 juli 2022 het aangepast Provinciaal Inpassingsplan (PIP) vast. De Omgevingsdienst Brabant-Noord verleende op 25 juli 2022 een vergunning Wet natuurbescherming (Wnb). Het PIP en de vergunning zijn gewijzigd vanwege de tussenuitspraak van de Raad van State in 2021. De Raad van State zal over beide besluiten één gezamenlijke definitieve uitspraak doen. De provincie heeft in december 2022 de Raad van State een verweerschrift gestuurd. Een verweerschrift is een schriftelijke reactie op de ingediende beroepschriften. We zijn nu in afwachting wanneer een zitting van de Raad van State gepland wordt. Minimaal zes weken na die zitting volgt een uitspraak.
Zodra er een onherroepelijke uitspraak is van de Raad van State, maken de provincie en de gemeenten Waalwijk en Heusden een voorstel voor het beschikbaar stellen van extra geld. Dit voorstel wordt gemaakt voor Provinciale Staten en de twee gemeenteraden. Dit is dan een officieel ‘go/no go moment’ voor de volgende (uitvoerings-) fase van de GOL.