4.1 Economische zaken en arbeidsmarkt
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Een optimaal ondernemersklimaat waarbij duurzame werkgelegenheid gecreëerd wordt met actieve samenwerking in Langstraat-verband en afstemming in de regio’s Hart van Brabant en Noordoost Brabant. Dit door middel van het beter laten aansluiten van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt met name in Hart van Brabant en het stimuleren van kennis, samenwerking en innovatie. Daarnaast is het doel de grondpositie op bedrijventerreinen te verminderen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Actief accountmanagement met aandacht voor thema’s als personeelstekort, energie, inflatie, circulaire economie en transitie in de landbouw. Door een goed functionerend ondernemersloket zijn veel vragen en signalen van ondernemers opgepakt en vrijwel alle bedrijfskavels verkocht.
- Intensiever relatiebeheer met regionale partners zowel in De Langstraat als in de regio Hart van Brabant.
- De economische agenda voor Heusden uitgevoerd. We hebben bijvoorbeeld voorbereidingen getroffen om te komen tot een Green Deal met het bedrijfsleven.
- We hebben de communicatieapp Ondernemend Heusden in gebruik genomen. Samen met een mailing van informatie aan ondernemersverenigingen en brancheverenigingen hebben we met deze app op een professionelere manier informatie en kennis van partijen in de regio beschikbaar gemaakt.
- Met de accountmanagers van Baanbrekers is periodiek contact geweest om de dienstverlening te verbeteren.
- De laatste bedrijfskavels zijn in de verkoop gegaan. Er zijn nog enkele kavels beschikbaar.
4.2 Business to Business
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Zorgdragen voor moderne en goed onderhouden bedrijventerreinen. Faciliteren van een goed netwerk voor lokale en regionale partners met speciale aandacht voor de metaalsector.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Het overleg met buurgemeenten in de regionale samenwerking stond onder druk vanwege personele wisselingen. De contacten met RNOB (voorheen Regio Noordoost Brabant) en Hart van Brabant zijn wel weer vernieuwd.
- Met Ondernemend Heusden zijn we gestart met de samenwerking met de ZLTO, Heusden Bedrijven Platform, Koninklijke Horeca Nederland en Stichting Parkmanagement Heusden. Per project is een partij benoemd.
- De structuur van Platform Techniek De Langstraat is tegen het licht gehouden. Daarbij is ook de samenwerking met Midpoint (Deltaplan Techniek) en andere belanghebbende partijen aangehaald. Dit heeft geleid tot een herijking van structuur en doelen. Die herijking wordt in 2023 verder uitgevoerd.
- Het aantal stageplaatsen bij Heusden Young Talent (HYT) is met tien stageplaatsen in 2022 tot een hoogtepunt gekomen. HYT is een programma waarbij jongeren stage lopen bij Heusdense bedrijven. Steeds meer bedrijven hebben interesse in HYT en studenten professionaliseren het programma. In 2022 hebben ze onderzoek gedaan naar het betrekken van het MBO.
4.3 Detailhandel
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Vitale en goed bereikbare centra met een passend voorzieningen- en kwaliteitsniveau voor de verschillende kernen. Dit met elk hun eigen karakter en onderscheidend vermogen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Met hulp van een (tijdelijke) externe centrummanager is in 2022 gewerkt aan betere samenwerking tussen ondernemers in het centrum van Vlijmen. We hebben RBT De Langstraat opdracht gegeven om samen met de Ondernemersvereniging de doorkomst van de Spaanse wielerronde ‘Vuelta’ in Vlijmen te vieren. Deze zomer had Vlijmen een Spaans tintje. Dit heeft de onderlinge samenwerking versterkt.
- Voor het centrum van Drunen hebben we samen met de ondernemers een vergroeningsplan opgesteld voor met name het Raadhuisplein. Vanwege andere ontwikkelingen in het centrum en vanwege gebrek aan capaciteit kon dit plan nog niet worden uitgevoerd.
- Het winkelcentrum Vlijmen-Vliedberg vierde haar 60-jarig bestaan.
- In de vesting Heusden zijn we een proces gestart om de verschillende problemen rond de Vismarkt aan te pakken. In de vesting is behoefte aan een duidelijke visie voor de Vismarkt voor ‘de tijd na corona’. Daarom zijn we gestart met een proces. Zo voerden we in 2022 de verkennende fase uit. Er is een klankbordgroep gevormd, die het 'Heusdens Overleg' heet. Het Heusdens overleg denkt na over hoe inwoners in de vesting het beste kunnen worden bereikt. In het overleg werken bewoners, ondernemers en medewerkers van de gemeente samen. Vanuit de gemeente wordt ook meegedacht in de interne werkgroep.
- Er is periodiek contact met Kernmanagement Drunen en met de centrumondernemers in Vlijmen, Vlijmen-Vliedberg en de vesting Heusden. Daarnaast zijn we in 2022 gestart met een gezamenlijk Retail Heusden-overleg om de onderlinge samenwerking tussen de centra te activeren. In dit overleg worden zaken en ontwikkelingen besproken die alle centra aangaan.
4.4 Vrije tijd
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Een goed vrijetijdsnetwerk met speciale aandacht voor vesting Heusden, Loonse Drunense Duinen (als onderdeel van Van Gogh Nationaal Park i.o.) en de Maas. Het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT De Langstraat) is onze uitvoeringsorganisatie om meer bezoekers naar de regio te trekken en de verblijfsduur te verlengen. We benutten de kansen die er liggen in het buitengebied, de schil rondom de Loonse en Drunense Duinen en de centra.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2022 zijn de informatiepanelen voor het wandelroute netwerk vervangen.
- Vanuit het ondernemersloket hadden we contacten met recreatie- en horecaondernemers. Met Koninklijke Horeca Nederland afdeling Heusden hadden we periodiek overleg. Samen met Midpoint en Station 88 organiseerden we een bijeenkomst voor horeca en food gerelateerde bedrijven. Deze bijeenkomst heette “SamenCirculair”.
- Het zogenaamde tradepartnerschap met Visit Brabant is van de gemeente overgegaan naar RBT De Langstraat. Hiermee is ook de promotie van vesting Heusden en de Loonse en Drunense Duinen als de iconen van Brabant gegarandeerd.
- RBT De Langstraat richt zich zowel op het totale gebied van De Langstraat als op de vesting Heusden als specifieke bestemming zonder individuele marketingorganisatie. Voorbeelden van bestemmingen met een eigen marketingorganisatie zijn De Efteling en de Loonse en Drunense Duinen via Natuurmonumenten. In 2022 verspreidde het RBT diverse marketinguitingen. Het RBT versterkte ook het netwerk van bedrijven en organisaties om haar heen.
- De vesting Heusden en haar omgeving zijn toeristisch geprofileerd binnen de Vereniging Nederlandse Vestingsteden en als onderdeel van de Zuiderwaterlinie en Linie 1629.
- Net als Heusden liggen de gemeenten ’s-Hertogenbosch, Maasdriel, Wijchen, West Maas en Waal en Oss aan de Maas. Samen met deze gemeentenen onder begeleiding van Bureau Toerisme keken we hoe we de Maas als verbindend element kunnen benutten in de ontsluiting van de reeds bestaande toeristisch-recreatieve bestemmingen. Een voorbeeld is de samenwerkingsovereenkomst voor de periode 2022-2025 met de kwartiermaker en de organisatie van de Pontjesdagen. Hieraan nemen ook het waterschap Aa en Maas en de gemeenten Altena en Zaltbommel deel.
4.5 Land- en tuinbouw
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Een vitale argrifoodketen (inclusief de verbrede landbouw) door het stimuleren en ondersteunen van innovatieve ontwikkelingen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Heusdense bedrijven zijn digitaal geïnformeerd over de programma’s, projecten en subsidies in Noordoost Brabant en Agrifood Capital. Er zijn in Noordoost Brabant ondernemerstafels georganiseerd waarbij ondernemers hun belangrijkste thema’s konden aankaarten. De thema’s duurzame bedrijventerreinen, de energietransitie en de huisvesting van werknemers kwamen naar voren.
- Wij hebben enkele bedrijven in contact gebracht met Ondernemerslift+ voor kennisuitwisseling en financiering.
- We hebben actief gesproken met de ZLTO en de agrarische bedrijven over een vitaal en toekomstbestendig buitengebied. Samen inventariseerden we behoeften om samen te werken. Dit deden we vooruitlopend op de aanstelling van een accountmanager Agrarische bedrijven.
4.6 Groen
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Het borgen van een duurzame groene openbare ruimte (biodiversiteit/klimaat),ontwikkeling van ecologische verbindingszones en uitbreiden van het Natuurnetwerk Brabant en Natuurnetwerk Heusden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Bij projecten in 2022 is openbaar groen klimaatbestendig, natuurlijker en biodiverser gemaakt.
- We hebben projecten uit het uitvoeringsprogramma van het groenstructuurplan uitgevoerd of voorbereid. Bijvoorbeeld:
- We onderzochten welke percelen in aanmerking komen om groen te compenseren dat uit de groenstructuur is weggehaald. We keken ook welke percelen geschikt zijn natuurverbindingen te verbeteren van buiten de bebouwde kom naar binnen de bebouwde kom. Een deel hiervan gaat om het inzetten van niet gebruikte percelen voor agrarisch gebruik. Resultaat was het projectenboek groen. Dit krijgt iedere twee jaar een update. Het projectenboek komt in februari 2023 in de gemeenteraad.
- In 2022 is de Leidraad ecologisch bermbeheer vastgesteld. Brede bermen in de dorpen kunnen soms bloemrijk gemaakt worden door minder te maaien. De soortenrijkdom in de dorpen kan door ecologisch bermbeheer flink toenemen.
- Bomen zijn geïnventariseerd op veiligheid en er is een inhaalslag gemaakt in het veilig maken van de bomen in onze gemeente.
- De Natuur en Milieuvereniging Heusden voerde het project “Dorpsnatuur” uit. Deze publieksactie was gericht op meer besef van de soortenrijkdom in het groen. Dat heet ook wel biodiversiteit.
- De nieuwe driejaarlijkse ronde van ErvenPlus is in 2022 begonnen. Dit is een zogenaamde stimuleringsregeling om biodiversiteit op erven in het buitengebied te vergroten. Inwoners van het buitengebied konden zich aanmelden. Na aanmelding kregen zij advies over verbeteringen van de biodiversiteit. Ze kregen hiervoor concrete instrumenten aangereikt. Voorbeelden zijn beplanting en nestkasten. Deze inwoners krijgen die materialen in 2023.
4.7 Herontwikkeling Metal Valley
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Stimuleren van de komst van nieuwe innovatieve en ambachtelijke bedrijven op het gebied van Metaal en Engineering, ten dienste van werkgelegenheidsontwikkeling en kennisbehoud in deze sector. Daarnaast willen we de groei van de bestaande bedrijven en zuinig ruimtegebruik stimuleren door het goed benutten van braakliggende beschikbare grond en het maximaal benutten van de milieugebruiksruimte op bedrijventerrein Metal Valley.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Het laatste bedrijfskavel kon niet worden uitgegeven. Dat komt, omdat grootverbruikers niet meer worden aangesloten op het elektriciteitsnetwerk. We hebben de verdere opsplitsing van bedrijfskavels voorbereid.