5.1 Integraal huisvestingsplan Onderwijs
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Het zorgen voor kwalitatief goede en gezonde onderwijshuisvesting voor kinderen in Heusden, op basis van de met de schoolbesturen overeengekomen ambities. De gemeente heeft de wettelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting. De maatregelen en ambities zijn opgenomen in het geactualiseerde Integraal huisvestingsplan onderwijs 2017 -2026 (versie 2022).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Het Uitvoeringsprogramma onderwijshuisvesting staat in het Integraal huisvestingsplan onderwijsgebouwen.
- In 2021 is het uitvoeringskrediet vastgesteld voor de vervangende nieuwbouw voor de Dromenvanger en de Leilinde in Oudheusden. Er is geld beschikbaar gesteld voor de kosten van de sloop. In 2022 is een gedeelte van het huidige gebouw gesloopt en is de bouw gestart. De oplevering van het nieuwe gebouw is gepland in de zomer van 2023. Zo kunnen de leerlingen bij de start van het nieuwe schooljaar in het nieuwe gebouw beginnen.
- De voorbereidingen voor de vervangende nieuwbouw voor basisschool de Bussel in De Grassen zijn in 2021 gestart. In 2022 hebben we samen met de betrokken organisaties gekeken naar het inhoudelijke programma voor de nieuwe basisschool. We hebben in 2022 ook onderzocht hoe de nieuwbouw versneld kan worden.
- Om de groei van het leerlingenaantal van De Bussel op te vangen hebben we opdracht gegeven om tijdelijke onderwijsruimtes te plaatsen.
- In 2021 is er een krediet beschikbaar gesteld voor verbetering van basisschool Lambertus. Die verbetering is in 2022 uitgevoerd. Het verbeterde schoolgebouw is opgeleverd aan de gebruikers.
- In februari 2022 is het geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan vastgesteld door de gemeenteraad. Aan deze actualisatie is het onderzoek naar een multifunctionele accommodatie (MFA) in Elshout toegevoegd. In de actualisatie is vastgesteld dat De Duinsprong in Drunen nieuwbouw krijgt. In de actualisatie staat ook dat het gebouw van Het Kompas in Nieuwkuijk zal worden verbeterd. In 2022 zijn de basisscholen Wereldwijs en JongLeren gefuseerd. De fusie is een voorbereiding op de nieuw te bouwen school. Voor de uitvoeringswerkzaamheden hebben we een realistische planning gemaakt. Dat hebben we gedaan in overleg met de schoolbesturen..
- In overleg met de schoolbesturen stelden we in december 2022 vast dat de uitvoering van het IHP sneller moet. Duurzaamheid is een belangrijk deel van de uitvoering. In 2023 richten we ons daarbij op de uitvoerbare maatregelen uit het IHP en het versnellen van de geplande werkzaamheden. Daarbij houden we rekening met duurzaamheid.
- We willen de financiën voor de huisvesting van het d’Oultremontcollege in handen van één partij brengen. In 2022 zijn we gestart met een onderzoek hoe we dit verder kunnen doen. We hebben in 2022 de eerste stappen gezet om in 2023 een besluit te nemen over de huisvesting van het d’Oultremontcollege
- Samen met lokale en regionale onderwijsorganisaties hebben we veel Oekraïense kinderen van leerplichtige leeftijd opgevangen. Ze zijn opgevangen binnen het reguliere primair-, en voortgezet onderwijs. Dat betekent dat ze met Nederlandse kinderen naar school gaan en samen met hen onderwijs krijgen.
- In februari 2022 is de nieuwe Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Heusden (2022) vastgesteld.
.
5.2 Onderwijsachterstanden / Aanpak laaggeletterheid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Het bestrijden van onderwijsachterstanden. Dat willen we bereiken door kinderen zo vroeg mogelijk te ondersteunen. Daarmee vergroten we de kansen op een zo’n goed mogelijke schoolloopbaan.
- Met de aanpak van laaggeletterdheid willen we bereiken dat meer inwoners over de benodigde basisvaardigheden beschikken. Of een stap zetten in de richting van het verkrijgen daarvan door het volgen van een (educatief) aanbod.
- Aan het eind van het programma (2024) voert de gemeente zelfstandig de regie over de aanpak van basisvaardigheden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We hebben peuters in beeld gebracht die geen gebruik maken van de voorschoolse voorzieningen. Dat deden we samen met organisaties voor voor- en vroegschoolse voorzieningen en met de GGD. We hebben voor- en vroegschoolse voorzieningen goedkoper gemaakt voor ouders. Zo kunnen zij hun kinderen wel naar deze voorzieningen laten gaan.
- Kinderen met taalachterstanden of een risico daarop zijn vroegtijdig gesignaleerd. We hebben hen extra ondersteuning geboden, zodat zij hun schoolloopbaan beter doorlopen. Deze kinderen noemen we ‘doelgroepkinderen’.
- Het jaarlijkse onderzoek naar de kwaliteit van peuteropvang en de monitoring van wachtlijsten is uitgevoerd. Dit onderzoek helpt om ervoor te zorgen dat er voldoende en goede peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie is voor doelgroepkinderen.
- We hielden toezicht op het naleven van afspraken met het primair onderwijs en voorschoolse instellingen over de doorlopende leerlijnen en de resultaten van voor- en vroegschoolse educatie.
- Er zijn afspraken gemaakt met de aanbieders van voorschoolse educatie over de inzet van HBO-geschoolde medewerkers. Per 1 januari 2022 zijn we dit wettelijk verplicht.
- We hebben gezocht naar (innovatieve) manieren om mensen die Nederlands als moedertaal hebben meer te bereiken. Hiervoor hebben we ambassadeurs ingezet. Aandachtspunt blijft de communicatie met deze doelgroep.
- Medewerkers van Bibliotheek Heusden en Bijeen hebben in de coördinatie verzorgd van het Taalhuis Heusden. Taalnetwerk Midden-Brabant heeft een aanpak opgesteld. Volgens die aanpak voeren we 4 programmalijnen uit. Deze programmalijnen zijn omschreven in het Regioplan Midden Brabant ‘Samen begrijpen we elkaar’:
- Begrijpelijk taal
- Laaggeletterdheid herkennen
- Bereik de doelgroep
- Aanbod basisvaardigheden.
5.3 Leerlingenvervoer
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Stimuleren dat kinderen zoveel mogelijk zelfstandig reizen met meer aandacht voor de ontwikkelmogelijkheden van een kind. Voor de kinderen die aangewezen zijn op aangepast vervoer zorgen dat dit veilig en verantwoord wordt uitgevoerd.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Na enkele jaren van afwezigheid hebben we het gesprek bij een eerste aanvraag weer opgepakt. Hierin vragen we naar de eigen mogelijkheden van het kind en het gezin. Zo stimuleren we zelfredzaamheid.
- We hebben zelfstandig reizen gestimuleerd. Waar dat mogelijk was, deden we dat via een gesprek met Bijeen. We hebben een OV-abonnement voor leerlingen die elke dag met de bus naar school reizen. Hiermee kunnen ze ook buiten schooltijden reizen. Voor het onafhankelijker beoordelen van een passende school, hebben we samen met het ‘Op Overeenstemming Gericht Overleg’ (OOGO) de eerste stappen gezet.
- Vanwege de tijdelijke verhuizing van de Leilinde naar Wijk en Aalburg, hebben we deze kwetsbare groep kinderen allemaal leerlingenvervoer aangeboden. Hierdoor nam het aantal kinderen in het leerlingenvervoer tijdelijk toe. In 2022 reden er twee extra taxibusjes en ontvingen verschillende huishoudens een kilometervergoeding voor het halen en brengen van hun kind(eren).
We zien al langere tijd landelijk en regionaal veel negatieve berichtgeving rondom het leerlingenvervoer. Onze vervoerder kon in 2022 alle kinderen elke dag van en naar school vervoeren. Alleen wanneer het ging om eenmalige ritten, lukte dit niet altijd. Hiervoor is kantoorpersoneel ingezet, zijn ritten gecombineerd en reed een chauffeur soms ritten achter elkaar.
5.4 Bestrijden schoolverzuim en aanpak vroegtijdige schooluitval
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Minimaliseren van schooluitval en vroegtijdig schoolverlaten.
- Vroegtijdig schoolverlaters en langdurig verzuimers terug begeleiden richting arbeid of onderwijs.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We hebben alle verzuimmeldingen geregistreerd. Als dat nodig was, greep de leerplichtconsulent in.
- We hebben vroegtijdige schoolverlaters in beeld gebracht en terug begeleid naar een opleiding of een leerwerkplek. Zo konden ze alsnog een zogenaamde startkwalificatie behalen.
- We hebben het Regionaal Meldpunt Coördinatie ingezet voor trajectbegeleiding en het terug begeleiden van jongeren naar werk of onderwijs.
- We hebben meer leerplichtconsulenten dan in voorgaande jaren.
5.5 Brede samenwerking onderwijs
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Intensivering van de relatie tussen de gemeente en de lokale en enkele buiten gemeentelijke onderwijsinstellingen, de kinderopvangorganisaties, Baanbrekers, jeugdhulp regio Hart van Brabant en het bedrijfsleven voor het gezamenlijk belang.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Jaarlijks voeren we de Lokaal Educatieve Agenda uit. Hierin maken we afspraken met onderwijsinstellingen over onderwerpen waar we een gezamenlijk belang hebben. Voorbeelden daarvan zijn techniekonderwijs, sociaal-maatschappelijke vraagstukken, kunst, cultuur, sport, jeugdzorg, Wmo en duurzaamheid. De afspraken in de Lokaal Educatieve Agenda zijn bedoeld om zo hoog mogelijk welzijn van de leerlingen te bereiken.
- Samen met alle betrokken schoolbesturen is de Lokaal Educatieve Agenda opnieuw onder de aandacht gebracht van de scholen. Zo wilden we het vizier richten op de gezamenlijke doelen. We kunnen we elkaars expertise en deskundigheid versterken. Het aantal onderwerpen is teruggebracht tot een haalbare en meetbare hoeveelheid. Sinds 2022 is er structureel overleg op bestuurlijk niveau om de schoolbesturen de inhoud van de agenda te laten vullen. De gemeente begeleidt het proces. Vanuit die rol sturen we aan op structureel overleg en evaluatie. Dit zal in 2023 een dynamisch document opleveren.