Gemeenschappelijke regeling
- Gemeenschappelijke regeling
Regio Hart van Brabant
Regio Hart van Brabant
Algemene gegevens
Vestigingsplaats
Tilburg
Doel
Met de deelneming in deze gemeenschappelijke regeling wordt meer ruimte geschapen om regionale opgaven te identificeren en op basis daarvan gezamenlijke projecten te definiëren, te initiëren en richting uitvoering te brengen. Regio Hart van Brabant wil zich, via de programma’s van Midpoint Brabant, onderscheiden als dé regio van Social Innovation. Aan de Midpoint Brabant programma’s werken overheid, onderwijs en ondernemers mee.
Sinds 1 december 2014 is het thema jeugdhulp toegevoegd aan de doelen van de gemeenschappelijke regeling.
Deelnemers
De gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuurlijk belang van de gemeente Heusden betreft deelname in het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling. Deelname in het algemeen bestuur houdt in dat er stemrecht is binnen de gemeenschappelijke regeling.
Afhankelijk van het betreffende programma binnen de gemeenschappelijke regeling wordt de gemeente vertegenwoordigd door een portefeuillehouder in de overleggen, of in de bestuurscommissie (jeugd).Financieel belang
Het financieel belang van de gemeente Heusden betreft de financiële bijdrage in de activiteiten. De bijdrage betreft een vast bedrag voor zover het Regio Hart van Brabant en Midpoint betreft. De reservepositie van de gemeenschappelijke regeling is toereikend om (verwachte) verliezen uit eigen middelen te dekken. De regionale jeugdhulp wordt op basis van de regionale begroting jeugdhulp gefinancierd. Daarin wordt de bijdrage per gemeente bepaald en deze wordt achteraf op realisatie definitief bepaald.De bijdragen zijn als volgt:
Rekening 2021
Raming 2022
Rekening 2022
Regio Hart van Brabant, regulier
107.000
109.000
109.000
Regio Hart van Brabant, programmamanager sociaal domein
6.000
6.000
0
Midpoint, regulier
107.000
109.000
109.000
Midpoint, REAP
MIdpoint: Subsidieregeling Economie en Innovatie (E&I)
9.000
9.000
0
Afrekening werkagenda 2021
-3.000
Midpoint, project leren en werken
21.000
12.000
21.000
Regionale jeugdhulp bevoorschotting
8.802.000
9.497.000
8.701.000
Regionale jeugdhulp afrekening eerdere jaren
-294.000
0
-101.000
Totaal
8.758.000
9.742.000
8.836.000
De bijdrage voor Jeugdhulp is in 2022 bevoorschot op basis van de regionale deelbegroting Jeugdhulp. Op basis van de meest recente informatie is een inschatting voor de verwachte afrekening 2022 verwerkt in de bevoorschotting.
Financiële kengetallen
Uit de jaarrekening 2021 van de Regio Hart van Brabant volgen de onderstaande financiële kengetallen 2021 (* € 1.000). Deze cijfers zijn inclusief Jeugdhulp: De concept jaarrekening 2022 (inclusief jeugdhulp) is nog niet beschikbaar, hierdoor ontbreken de vergelijkende cijfers 2022.Ultimo 2020
Ultimo 2021
Ultimo 2022
Eigen vermogen
1.316.648
8.106.092
Nog niet bekend
Vreemd vermogen
19.473.891
18.073.745
Nog niet bekend
Resultaat
6.329.172
6.943.065
Nog niet bekend
- Gemeenschappelijke regeling
Streekarchief Langstraat Heusden Altena
Streekarchief Langstraat Heusden Altena
Algemene gegevens
Vestigingsplaats
Heusden
Doel
Het streekarchief heeft tot doel de zorg voor en het beheer van de krachtens de Archiefwet 1995 naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden; het toezicht op het beheer van de niet-overgebrachte archiefbescheiden van de gemeenten en de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, en dit te doen geschieden door of vanwege een streekarchivaris; en ten slotte het vanuit een centrale archiefbewaarplaats bevorderen van lokaal- en streekhistorisch onderzoek.
Deelnemers
De gemeenten Altena, Heusden en Waalwijk
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuurlijk belang van de gemeente Heusden betreft deelname in zowel het algemeen bestuur als het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling.Financieel belang
Het financieel belang van de gemeente Heusden betreft de financiële bijdrage in de activiteiten. Deze worden gebaseerd op basis van inwoneraantallen.De bijdrage is als volgt:
Rekening 2021
Raming 2022
Rekening 2022
Bijdrage o.b.v. inwoneraantallen
314.000
321.000
321.000
Financiële kengetallen
Uit de jaarrekening 2021 en de concept jaarrekening 2022 van het Streekarchief volgen de onderstaande financiële kengetallen (* € 1.000):Ultimo 2020
Ultimo 2021
Ultimo 2022
Eigen vermogen
238
287
286
Vreemd vermogen
126
97
104
Resultaat
14
43
59
- Gemeenschappelijke regeling
Stadsgewest 's-Hertogenbosch (in liquidatie)
Stadsgewest 's-Hertogenbosch (in liquidatie)
Algemene gegevens
Vestigingsplaats
‘s-Hertogenbosch
Doel
Sinds 2013 resteert alleen nog het beheer van de gesloten Afvalberging De Vlagheide en het toezicht op de uitvoering van de leveringscontracten met Attero BV. Het proces van ontmanteling van de gemeenschappelijke regeling is reeds in 1997 ingezet waarbij voormalige taken zijn beëindigd of verzelfstandigd.
Deelnemers
De gemeenten Boxtel, ’s-Hertogenbosch, Heusden (inwoners vml. Vlijmen), Maasdriel (sinds 1-1-1997 alleen voor de Afvalverwijdering), Meierijstad (Schijndel, Sint-Oedenrode en Veghel), Oisterwijk (inwoners vml. Haaren), Sint-Michielsgestel, Tilburg (inwoners vml. Haaren) en Vught.
Daarnaast is er ook een zogenaamde contract-gemeente, Bernheze. Deze gemeente is mede risico dragend in de exploitatie van Vlagheide.Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuurlijk belang van de gemeente Heusden betreft deelname in het algemeen bestuur en dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling. Deelname in het algemeen bestuur houdt in dat er stemrecht is binnen de gemeenschappelijke regeling.Financieel belang
Eind 2020 is het grootste deel van het opgebouwde negatief saldo verrekend met de gemeenten. Uitgangspunt bij de berekening van de verrekening was dat bij de uiteindelijke liquidatie van het Stadsgewest een bedrag van Є 2,5 miljoen uit het nazorgfonds wordt gerealiseerd als overschot op het inmiddels bij de provincie belegde nazorgfonds.
De incidentele gemeentelijke bijdrage is begin 2021 ingezet voor aflossing van een groot deel van de lening bij de gemeente ’s-Hertogenbosch. Met deze gemeente is overeenstemming over de voorwaarden van het dan nog niet afgeloste deel.Het Stadsgewest blijft tenminste tot 2025 verantwoordelijk voor het beheer (de nazorg) van de stortplaats. Besloten is dat exploitatielasten jaarlijks in rekening zullen worden gebracht bij de deelnemende gemeenten. Deze exploitatielasten zijn gebaseerd op de huidige inzichten en worden doorberekend op basis van een bedrag per inwoner. Het bestuur van het Stadsgewest gaat op zoek naar verbeteringen van opbrengsten of optimalisering van kosten uit de exploitatie van de voormalige stortplaats, die een verlagend effect kunnen hebben op het bedrag per inwoner. Dit wordt onder andere gedaan in overleg met de gemeente Meierijstad. De directievoering, ambtelijk secretariaat en administratie van het Stadsgewest zijn ondergebracht bij de gemeente Meierijstad.
De bijdragen zijn als volgt::
Rekening 2021
Raming 2022
Rekening 2022
Jaarlijkse bijdrage
23.500
23.300
23.300
Financiële kengetallen
Uit de jaarrekening 2019 van het Stadsgewest volgen de onderstaande financiële kengetallen (* € 1.000). Daarnaast zijn de vergelijkende cijfers 2020 onttrokken aan de kolom jaarrekening 2020 van de conceptbegroting 2022.Ultimo 2020
Ultimo 2021
Ultimo 2022
Eigen vermogen
-1.885
-1.725
-1.573
Vreemd vermogen
6.868
2.685
2.581
Resultaat
4.924
160
152