Onroerende zaakbelasting
Belastingsoort | Geraamde opbrengst | Werkelijke opbrengst |
---|---|---|
Onroerende-zaakbelastingen | 9.346 | 9.328 |
Onder de naam onroerende-zaakbelastingen wordt een belasting geheven van diegene die op 1 januari gebruik maakt en/of in het bezit is van een pand. Te onderscheiden zijn:
- De gebruikersbelasting (niet-woningen), die wordt opgelegd aan degene die de onroerende zaak gebruikt;
- De eigenarenbelasting (woningen en niet-woningen), die wordt opgelegd aan de zakelijk gerechtigde (meestal de eigenaar) van een onroerende zaak.
Degene die op 1 januari de onroerende zaak in eigendom heeft en/of hiervan gebruik maakt, betaalt onroerende zaakbelasting voor het hele jaar. De WOZ-waarde van de onroerende zaak is de basis voor de heffing. De waarde is met een WOZ-beschikking vastgesteld. De WOZ-waarden worden via de landelijke voorziening WOZ (LV WOZ) geleverd aan de Rijksbelastingdienst en het Waterschap.
Afvalstoffenheffing
Belastingsoort | Geraamde opbrengst | Werkelijke opbrengst |
---|---|---|
Afvalstoffenheffing (incl. Milieustraat) | 3.491 | 3.571 |
Op basis van de milieuwetgeving is de gemeente verplicht huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen en af te voeren. De kosten worden via de afvalstoffenheffing doorberekend aan de burgers. Het tarief wordt jaarlijks vastgesteld aan de hand van de kosten en het saldo in de egalisatievoorziening waarbij getracht wordt grote schommelingen tussen jaren te vermijden. In 2022 zijn de gerealiseerde (directe en indirecte) kosten minus de overige inkomsten € 3.107.000 . De gerealiseerde baten (afvalstoffenheffing € 3.408.000 en opbrengsten milieustraat € 163.000 zijn in totaal € 3.571.000. Het saldo van de lasten en de werkelijke baten groot € 464.000 is gemuteerd met de betreffende voorziening. Het dekkingspercentage hierdoor is 100%. Bij het opstellen van de begroting 2022 zijn de tarieven vastgesteld als kostendekkend. De opbrengsten zijn hoger met name door een toename van het aantal huishoudens met het daarbij horende vastrecht en de kosten zijn uiteindelijk lager gebleken dan verwacht bij het opstellen van de begroting 2022.
Rioolheffing
Belastingsoort | Geraamde opbrengst | Werkelijke opbrengst |
---|---|---|
Rioolheffing | 4.667 | 4.671 |
Rioolheffing wordt geheven om de aanleg en de instandhouding van het gemeentelijk rioleringsstelsel te kunnen bekostigen. In 2022 was nog van toepassing het Waterplan Heusden 2018-2022.
Op 27 september 2022 is het Waterplan 2023-2027 vastgesteld door de Raad waarin voor de langere termijn de vervanging van de riolering, alsmede de onderhoudskosten daarvan, aangegeven zijn.
De totale toerekenbare kosten van de riolering bedroegen in 2022 € 2.999.000, inclusief ca. € 272.000 overhead. Het saldo van de lasten en de werkelijke baten ad € 1.672.000 is gemuteerd met de betreffende (spaar)voorziening dan wel de egalisatiereserve riolering. Het dekkingspercentage is 100%. De voordelen uit de exploitatie die zijn gestort in de egalisatiereserve riolering worden veroorzaakt door lagere kosten dan begroot van onder andere de interne uren en minder uitbetaalde afkoppelsubsidie. In 2022 is een bedrag van € 1.431.000 aan vervangingsinvesteringen uitgevoerd welke ten laste van de spaarvoorziening (vervanging) riolering zijn gebracht. Het waterplan 2018-2022 is in 2019 vastgesteld waarbij gekozen is voor de spaarvariant ten aanzien van toekomstige investeringen ook in het in 2022 vastgestelde waterplan 2023-2027 blijft de spaarvariant leidend.
Hondenbelasting
belastingsoort | Geraamde opbrengst | Werkelijke opbrengst |
---|---|---|
Hondenbelasting | 254 | 267 |
De meeropbrengst kan met name veroorzaakt zijn doordat meer mensen tijdens corona een hond hebben aangeschaft en hiervan aangifte hebben gedaan. In 2022 heeft er ook een controle plaatsgevonden op het bezit van een hond.
Begrafenisrechten
belastingsoort | Geraamde opbrengst | Werkelijke opbrengst |
---|---|---|
Begrafenisrechten | 160 | 143 |
De tarieven werden voor het jaar 2022 met 1,6% inflatiecorrectie verhoogd. Het gerealiseerde dekkingspercentage is 73,4% ten opzichte van een begroot percentage van 82,96%. In de lasten is
€ 178.000 aan toegerekende lasten gerealiseerd en € 17.000 aan overhead toegerekend, in totaal
€ 195.000.
Parkeerbelasting
Belastingsoort | Geraamde opbrengst | Werkelijke opbrengst |
---|---|---|
Parkeerbelasting | 83 | 78 |
De baten bestaan uit parkeerbelasting (Vesting Heusden), parkeervergunningen en parkeerboetes. De lagere opbrengst is met name veroorzaakt doordat er minder parkeergeld (€ 9.000) en parkeerboetes (€ 5.000) zijn ontvangen maar méér parkeervergunningen (€ 9.000) zijn uitgegeven.
Toeristenbelasting
belastingsoort | Geraamde opbrengst | Werkelijke opbrengst |
---|---|---|
Toeristenbelasting | 114 | 114 |
Toeristenbelasting wordt geheven van degene, die gelegenheid tot verblijf met overnachting biedt aan niet-ingezetenen, voor zover deze persoon of instelling belang daarbij heeft. Dit betreffen hotels, pensions, bed & breakfast gelegenheden. De opbrengst watertoeristenbelasting is ook begrepen in de opbrengst van de toeristenbelasting.
Marktgelden en standplaatsen
belastingsoort | Geraamde opbrengst | Werkelijke opbrengst |
---|---|---|
Marktgelden en standplaatsen | 28 | 25 |
Onder de naam marktgeld wordt een recht geheven van een standplaats op voor de openbare dienst bestemde en door het college als marktterrein aan te wijzen plaatsen.
De inkomsten op basis van de tarieven 2022 bedragen voor marktgelden € 3.500 (begroot € 5.500) en voor standplaatsen € 21.900 (begroot € 22.000). De opbrengsten zijn inclusief de doorbelaste energievergoedingen.
Reclamebelasting
belastingsoort | Geraamde opbrengst | Werkelijke opbrengst |
---|---|---|
Reclamebelasting | 34 | 31 |
Onder de naam reclamebelasting wordt binnen een vooraf bepaald gebied een belasting geheven voor openbare aankondigingen (o.m. reclame-uitingen) die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. De opbrengsten worden na aftrek van de gemeentelijke perceptiekosten (onder meer invorderingskosten) gestort in een ondernemersfonds.
Leges
Onder de naam leges worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten. De belastbare feiten, zoals het sluiten van een huwelijk, het aanvragen van paspoorten en rijbewijzen, het behandelen van aanvragen voor een omgevingsvergunning en allerlei overige vergunningen en verzoeken tot vrijstelling en ontheffing en de daarbij behorende tarieven zijn opgenomen in de bij de legesverordening behorende tarieventabel.
Bij de heffing van leges wordt zoveel mogelijk volledige kostendekking nagestreefd. Niet alle tarieven kunnen echter vrij worden vastgesteld. Met name voor de tarieven voor de zogenaamde reisdocumenten is van rijkswege een maximum tarief bepaald. Retributies zijn bedoeld om met de inkomsten uit de belastingheffing bepaalde gemeenteactiviteiten te bekostigen. Om te voorkomen dat gemeenten met deze specifieke belastingen ook andere activiteiten financieren, mogen slechts kosten worden verhaald en is het maken van winst niet toegestaan. In het algemeen wordt bij legeskosten jaarlijks het inflatiepercentage gecorrigeerd. Dit is ook in 2022 gedaan bij het opstellen van de begroting. Op basis van de realisatie 2022 is een kostendekkendheid van 106,9 % berekend. De toegerekende overhead is € 661.000. Met name de leges voor bouwvergunningen zijn er oorzaak van dat er een hogere dekking is dan de 100%. In de begroting 2022 was niet voorzien dat de grote projecten (>2.000.000) op zouden kunnen lopen tot de 7 die in 2022 zijn vergund. Hierdoor ontstaat de hoge dekking zoals hierboven is aangegeven. Deze 7 grote projecten genereren al een opbrengst van ruim € 600.000.