Verschillenanalyse per programma

Verkeer en vervoer

Programma Verkeer en vervoer

Financiën (* 1.000)

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2022 na wijziging

Jaarrekening 2022

Lasten

4.681

4.676

8.474

8.687

Baten

513

382

382

638

Saldo

-4.167

-4.294

-8.092

-8.049

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

215

126

125

220

Onttrekkingen uit reserves

0

1.600

2.383

2.383

Per saldo mutaties reserves

-215

1.474

2.258

2.163

Saldo inclusief mutaties reserves

-4.382

-2.820

-5.835

-5.886

Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2022


Specificatie verschil (x € 1.000):

Verkeer en vervoer

53

Parkeren

4

Parkeerbelasting

-14

Voordelig verschil

43

Voornaamste verschillen:

Verkeer en vervoer

Aan dit programma zijn per saldo meer uren toegerekend. Dit heeft  te maken met een verschuiving van de ureninzet van andere taakvelden/programma’s naar taakveld wegen. Zo zijn meer uren geschreven op onderhoud wegen waarbij ook aandacht is geweest voor het beeldgericht werken, gladheidsbestrijding  en verkeersmaatregelen ( met name GOL). De uren van de voorbereidingen van mitigerende maatregelen komen eveneens ten laste van dit taakveld. Daarnaast zijn meer uren toegerekend voor de werkzaamheden met betrekking tot de nutsvoorzieningen in verband met voorbereiding en aanleg glasvezel. Tegenover de werkzaamheden ten behoeve van de aanleg glasvezel staan ook hogere inkomsten.

-106.000

De inkomsten uit leges voor kabels en leidingen zijn beduidend hoger dan begroot. Grote stukken van gemeente Heusden zijn en worden gereed gemaakt om over te gaan tot aansluiting op glasvezel. Hiervoor zijn en worden vergunningen verstrekt, waardoor er sprake is van extra legesopbrengsten met, in een aantal gevallen, daaraan gekoppeld verschuldigde straatwerkvergoedingen.

35.000

Een deel van middelen voor verkeersveiligheidsmaatregelen resteert wat met name wordt veroorzaakt door een eerdere budgetoverheveling.. Dit bedrag valt nu vrij.

91.000

Begin 2022 is het nieuw gemeentelijk verkeer en vervoerplan (GVVP) vastgesteld. De voor 2022 beschikbare middelen voor het GVVP zijn in 2022 niet  geheel besteed. Voor uitvoering in 2023 van het resterend deel 2022 is een budgetoverheveling voorgesteld.

74.000

In 2022 zijn een aantal werkzaamheden uitgevoerd met betrekking tot achterstallig onderhoud op asfaltwegen waarvoor bij raadsbesluit van 27 september 2022 een voorziening gevormd is. De uitvoeringskosten van een aantal wegen waarvoor in 2022 werkzaamheden zijn uitgevoerd zijn duurder uitgevallen. Om deze reden is het noodzakelijk om een aanvullende storting te doen in de voorziening achterstallig onderhoud wegen om de overige werkzaamheden nog uit te kunnen voeren. De hogere kosten zijn enerzijds het gevolg van gestegen kosten ten opzichte van de gehanteerde norm en noodzakelijke meerkosten vanwege tegenvallers in het werk.

-185.000

De kosten voor onkruidbestrijding en gladheidsbestrijding van wegen zijn lager uitgevallen.

35.000

Het onderzoeksbudget voor de herinrichting van de Vismarkt is in 2022 niet geheel benut. Een en ander is nog niet geheel afgerond maar gezien de vastgestelde kaders voldoet dit niet aan de criteria voor budgetoverheveling. De nog te maken onderzoekskosten in 2023 komen ten laste van de exploitatie 2023.

21.000

De kosten voor onderhoud civiel technische kunstwerken zijn hoger uitgevallen. Na de voorbereiding en aanbesteding van een aantal voor 2021 geplande onderhoudsmaatregelen heeft de uitvoering hiervan in 2022 plaats gevonden. Dit naast het onderhoud 2022.

-33.000

Er zijn minder kosten gemaakt voor onderhoud en voor vervanging van lichtmasten. Per saldo is dit een voordeel dat gestort is in de reserve vervanging lichtmasten.

94.000

De kosten voor bewegwijzering en markeringen zijn lager uitgevallen  dan begroot.

27.000

Overige verschillen

-10.000

Saldo verschil

43.000

Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2022 versus realisatie 2021

Specificatie verschil (x € 1.000):

Saldo jaarrekening 2022

-8.049

Saldo jaarrekening 2021

-4.167

Nadelig verschil

-3.882


Voornaamste verschillen:

Verkeer en vervoer

Voor het onderhoud van wegen is met het vaststellen van het nieuwe wegen beleidsplan een structureel aanvullende storting in de voorziening onderhoud wegen gedaan. De werkelijke onderhoudslasten 2022 komen direct ten laste van de voorziening

-1.125.000

Met het vaststellen van het nieuwe wegen beleidsplan is voor het inlopen van achterstallig onderhoud een nieuwe voorziening achterstallig onderhoud wegen gevormd. Dit bedrag is inclusief de aanvullende storting ad € 185.000.
De werkelijke onderhoudslasten 2022 komen direct ten laste van de voorziening.

-2.568.000

De kosten voor uitgevoerde maatregelen in het kader van GVVP zijn in 2022 hoger dan in 2021.

-68.000

In 2022 zijn de energiekosten voor de openbare verlichting hoger dan in 2021.

-73.000

Overige verschillen (inclusief hogere interne kosten € 21.000)

-48.000

Saldo verschil

-3.882.000

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2023 11:23:40 met de export van 07/05/2023 11:11:43