Programma Verkeer en vervoer
Financiën (* 1.000) | Jaarrekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten | 4.681 | 4.676 | 8.474 | 8.687 |
Baten | 513 | 382 | 382 | 638 |
Saldo | -4.167 | -4.294 | -8.092 | -8.049 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 215 | 126 | 125 | 220 |
Onttrekkingen uit reserves | 0 | 1.600 | 2.383 | 2.383 |
Per saldo mutaties reserves | -215 | 1.474 | 2.258 | 2.163 |
Saldo inclusief mutaties reserves | -4.382 | -2.820 | -5.835 | -5.886 |
Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2022
Specificatie verschil (x € 1.000):
Verkeer en vervoer | 53 |
---|---|
Parkeren | 4 |
Parkeerbelasting | -14 |
Voordelig verschil | 43 |
Voornaamste verschillen:
Verkeer en vervoer | |
---|---|
Aan dit programma zijn per saldo meer uren toegerekend. Dit heeft te maken met een verschuiving van de ureninzet van andere taakvelden/programma’s naar taakveld wegen. Zo zijn meer uren geschreven op onderhoud wegen waarbij ook aandacht is geweest voor het beeldgericht werken, gladheidsbestrijding en verkeersmaatregelen ( met name GOL). De uren van de voorbereidingen van mitigerende maatregelen komen eveneens ten laste van dit taakveld. Daarnaast zijn meer uren toegerekend voor de werkzaamheden met betrekking tot de nutsvoorzieningen in verband met voorbereiding en aanleg glasvezel. Tegenover de werkzaamheden ten behoeve van de aanleg glasvezel staan ook hogere inkomsten. | -106.000 |
De inkomsten uit leges voor kabels en leidingen zijn beduidend hoger dan begroot. Grote stukken van gemeente Heusden zijn en worden gereed gemaakt om over te gaan tot aansluiting op glasvezel. Hiervoor zijn en worden vergunningen verstrekt, waardoor er sprake is van extra legesopbrengsten met, in een aantal gevallen, daaraan gekoppeld verschuldigde straatwerkvergoedingen. | 35.000 |
Een deel van middelen voor verkeersveiligheidsmaatregelen resteert wat met name wordt veroorzaakt door een eerdere budgetoverheveling.. Dit bedrag valt nu vrij. | 91.000 |
Begin 2022 is het nieuw gemeentelijk verkeer en vervoerplan (GVVP) vastgesteld. De voor 2022 beschikbare middelen voor het GVVP zijn in 2022 niet geheel besteed. Voor uitvoering in 2023 van het resterend deel 2022 is een budgetoverheveling voorgesteld. | 74.000 |
In 2022 zijn een aantal werkzaamheden uitgevoerd met betrekking tot achterstallig onderhoud op asfaltwegen waarvoor bij raadsbesluit van 27 september 2022 een voorziening gevormd is. De uitvoeringskosten van een aantal wegen waarvoor in 2022 werkzaamheden zijn uitgevoerd zijn duurder uitgevallen. Om deze reden is het noodzakelijk om een aanvullende storting te doen in de voorziening achterstallig onderhoud wegen om de overige werkzaamheden nog uit te kunnen voeren. De hogere kosten zijn enerzijds het gevolg van gestegen kosten ten opzichte van de gehanteerde norm en noodzakelijke meerkosten vanwege tegenvallers in het werk. | -185.000 |
De kosten voor onkruidbestrijding en gladheidsbestrijding van wegen zijn lager uitgevallen. | 35.000 |
Het onderzoeksbudget voor de herinrichting van de Vismarkt is in 2022 niet geheel benut. Een en ander is nog niet geheel afgerond maar gezien de vastgestelde kaders voldoet dit niet aan de criteria voor budgetoverheveling. De nog te maken onderzoekskosten in 2023 komen ten laste van de exploitatie 2023. | 21.000 |
De kosten voor onderhoud civiel technische kunstwerken zijn hoger uitgevallen. Na de voorbereiding en aanbesteding van een aantal voor 2021 geplande onderhoudsmaatregelen heeft de uitvoering hiervan in 2022 plaats gevonden. Dit naast het onderhoud 2022. | -33.000 |
Er zijn minder kosten gemaakt voor onderhoud en voor vervanging van lichtmasten. Per saldo is dit een voordeel dat gestort is in de reserve vervanging lichtmasten. | 94.000 |
De kosten voor bewegwijzering en markeringen zijn lager uitgevallen dan begroot. | 27.000 |
Overige verschillen | -10.000 |
Saldo verschil | 43.000 |
Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2022 versus realisatie 2021
Specificatie verschil (x € 1.000):
Saldo jaarrekening 2022 | -8.049 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2021 | -4.167 |
Nadelig verschil | -3.882 |
Voornaamste verschillen:
Verkeer en vervoer | |
---|---|
Voor het onderhoud van wegen is met het vaststellen van het nieuwe wegen beleidsplan een structureel aanvullende storting in de voorziening onderhoud wegen gedaan. De werkelijke onderhoudslasten 2022 komen direct ten laste van de voorziening | -1.125.000 |
Met het vaststellen van het nieuwe wegen beleidsplan is voor het inlopen van achterstallig onderhoud een nieuwe voorziening achterstallig onderhoud wegen gevormd. Dit bedrag is inclusief de aanvullende storting ad € 185.000. | -2.568.000 |
De kosten voor uitgevoerde maatregelen in het kader van GVVP zijn in 2022 hoger dan in 2021. | -68.000 |
In 2022 zijn de energiekosten voor de openbare verlichting hoger dan in 2021. | -73.000 |
Overige verschillen (inclusief hogere interne kosten € 21.000) | -48.000 |
Saldo verschil | -3.882.000 |