Verschillenanalyse per programma

Economie en recreatie

Programma Economie en recreatie

Financiën (* 1.000)

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2022 na wijziging

Jaarrekening 2022

Lasten

7.614

10.878

7.424

6.390

Baten

4.256

6.013

2.471

1.994

Saldo

-3.359

-4.865

-4.953

-4.396

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

1.086

608

636

711

Onttrekkingen uit reserves

19

68

73

13

Per saldo mutaties reserves

-1.067

-540

-563

-697

Saldo inclusief mutaties reserves

-4.426

-5.405

-5.516

-5.093

Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2022

Specificatie verschil (x € 1.000):

Economische ontwikkeling

-29

Fysieke bedrijfsinfrastructuur

125

Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen

-30

Economische promotie

28

Cultureel erfgoed

41

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

422

Voordelig verschil

557

Voornaamste verschillen:

Economische ontwikkeling

De kosten voor uitvoering van het sociaal economisch plan zijn hoger uitgevallen dan geraamd. Daarnaast zijn er bedragen beschikbaar gesteld voor kleinschalige horeca activiteiten in verband met coronacompensatie. Deze waren niet voorzien in de begroting.

-16.000

Aan dit taakveld zijn meer uren toegerekend dan geraamd.

-13.000

Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen

Aan dit taakveld zijn meer uren toegerekend dan geraamd.

-32.000

Economische promotie

De kosten voor de Vuelta zijn lager geraamd.

12.000

Aan dit taakveld zijn minder uren toegerekend dan geraamd.

16.000

Cultureel erfgoed

In 2021 is van het Rijk een budget ontvangen voor het opstellen van een kerkenvisie. In 2022 heeft een startoverleg plaatsgevonden met vertegenwoordigers van de kerkelijke gemeenten. In 2023 wordt het startoverleg vervolgd. Op de ontvangen middelen heeft nog geen besteding plaatsgevonden daarom wordt een budgetoverheveling voor gesteld.

25.000

Aan dit taakveld zijn minder uren toegerekend dan geraamd.

12.000

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Aan dit taakveld zijn minder uren toegerekend dan geraamd.
Het grote verschil zit op onderhoud groen.
In de begroting was rekening gehouden met de inzet van extra wijkteammedewerkers voor het onderhoud in de openbare ruimte. Deze invulling van formatie heeft niet geheel plaatsgevonden. Ook is er sprake geweest van een hoger dan gemiddeld ziekteverzuim. Daarnaast is sprake geweest van een verschuiving van de inzet van medewerkers richting andere taakvelden. Zoals onderhoud sportvelden, sportpark en dierenpark de Schroef (€ 67.000), bemensing milieustraat € 44.000, toezicht kabels en leidingen, onderhoud wegen ( € 86.000).

265.000

Het krediet voor onderzoek naar baggeren Elshoutse Wielen is niet geheel besteed. Voor het deel dat niet besteed is wordt een budgetoverheveling voorgesteld.  

60.000

In 2022 zijn middelen ontvangen voor een bijdrage kwaliteitsverbetering landschapsinrichting. Deze middelen zijn gestort in de reserve rood voor groen

61.000

Op enkele budgetten voor groen onderhoud zijn kleine overschrijdingen maar deze worden weer gecompenseerd door minder kosten op andere budgetten (onderhoud groenstroken en bermen) en een ontvangen subsidie (€ 32.000) voor bijdrage in de onderhoudskosten van de wallen.

25.000

Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Het taakveld Fysieke bedrijfsinfrastructuur (bouwgrondexploitatie)  is in principe budgettair neutraal binnen de begroting of jaarrekening omdat het saldo van de uitgaven en inkomsten via de post onderhanden werken naar de voorraad gronden op de balans wordt verwerkt. Effecten op dit taakveld ontstaan door winstnemingen en rood voor groen posten die via het taakveld mutaties reserves worden gestort of onttrokken uit reserves.

125.000

In de begroting na wijzigingen zijn winstnemingen geraamd voor Dillenburg € 123.000; Hoog l € 314.000 en Hoog ll € 31.000. In totaal een bedrag van € 468.000. In werkelijkheid is in 2022 een bedrag van € 537.000 gerealiseerd in de complexen Dillenburg € 54.000; Hoog I € 181.000; Hoog ll € 292.000 en Metal Valley € 10.000. In totaal een afwijking van € 69.000.

De verliesvoorzieningen van de complexen Steenenburg (onderdeel bedrijven); Hoog ll en Verdoorn Heesbeen zijn ultimo 2022 beoordeeld op toereikendheid. Hierbij is gebleken dat uit deze voorzieningen een bedrag van € 55.000 kan vrijvallen.

Vanuit de voorziening nog uit te voeren werkzaamheden financieel afgewikkelde complexen kan de resterende budgetruimte vrijvallen omdat de werkzaamheden voor dit complex zijn afgerond een voordeel nu van € 57.000 .

Het in de bijgestelde begroting 2022 opgenomen bedrag van de stortingen in de reserve Rood voor Groen vanuit de complexen Dillenburg en Hoog ll bedroeg  € 67.000, in werkelijkheid is in 2022 een bedrag van € 12.000 gestort als gevolg van de verkopen van bouwgrond in de genoemde complexen. De mutatie op onderhanden werk is hierdoor hoger en daarom geeft dit een nadelig effect.

Overige verschillen

17.000

Saldo verschil

557.000

Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2022 versus realisatie 2021

Specificatie verschil (x € 1.000):

Saldo jaarrekening 2022

-4.396

Saldo jaarrekening 2021

-3.359

Nadelig verschil

-1.037


Voornaamste verschillen:

Economische ontwikkeling

In 2022 is sprake van een hogere doorbelasting van de uren op dit taakveld dan in 2021.

-36.000

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

In 2022 is sprake van een hogere doorbelasting van de uren op dit programma dan in 2021. Dit betreft met name het taakveld en openbaar groen € 130.000.

-104.000

In 2022 zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor het snoeien van bomen in het kader van veiligheidssnoei.

-160.000

De kosten voor onderhoud openbaar groen zijn in 2022 hoger dan in 2021. Dit is voor een deel het gevolg van de hogere kosten voor renovatie van groen (€ 145.000). Daarnaast zijn in 2022 extra kosten gemaakt als gevolg van de stormschade (€ 30.000) en hogere kosten voor het machinaal knippen van hagen ‘€ 20.000).

-196.000

In 2022 zijn minder middelen ontvangen voor een bijdrage aan landschapsinrichting. De ontvangen middelen zijn gestort in de reserve rood voor groen.

-210.000

Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Het taakveld Fysieke bedrijfsinfrastructuur (bouwgrondexploitatie) is in principe budgettair neutraal binnen de begroting of jaarrekening omdat het saldo van de uitgaven en inkomsten via de post onderhanden werken naar de voorraad gronden op de balans wordt verwerkt.. Effecten op dit taakveld ontstaan door winstnemingen en rood voor groen posten die via het taakveld mutaties reserves worden gestort of onttrokken uit reserves.

-383.000

De winstnemingen fluctueren jaarlijks. In 2022 bedragen ze € 538.000. In 2021 is een bedrag van € 548.000 aan winst genomen. Hierdoor is er een afwijking van € 10.000 (nadeel)

Met als basis de verkochte m² bedrijfsgrond in het complex Hoog ll, is er in 2022 een bedrag van € 12.000 gestort in de reserve Rood voor Groen. In 2021 was een bedrag van € 68.000 gestort hierdoor een nadelige afwijking van € 56.000.

Doorbelaste interne uren gaven binnen dit taakveld in 2021 een positief effect. Het zelfde verschil wordt op taakveld 820 Grondexploitatie onderdeel wonen als nadeel verantwoord. In 2021 was het effect € 8.000 in 2022 is er géén. Per saldo een afwijking van € 8.000 (nadeel).

In 2021 is het percentage van de rekenrente gewijzigd, door deze wijziging wijzigt het verwachte resultaat van de complexen en ook. ook de hoogte van de verliesvoorzieningen. In totaal is in 2021 vanuit de verliesvoorzieningen een bedrag vrij gevallen van € 49.000. In 2022 is het rentepercentage niet bijgesteld Dit geeft nu een afwijking van € 49.000 (nadeel).

Positieve ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat in 2022 een bedrag van € 55.000 kan vrijvallen uit de verliesvoorzieningen. In 2021 kon een bedrag van € 371.000 vrijvallen. per saldo een nadelige  afwijking van € 315.000.

Het complex Groenewoud lll is afgesloten binnen de voorziening nog uit te voeren werken . het vrijvallende budget van € 56.000 geeft een voordeel

Overige verschillen

52.000

Saldo verschil

-1.037.000

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2023 11:23:40 met de export van 07/05/2023 11:11:43