Verschillenanalyse per programma

Sport en cultuur

Programma Sport en cultuur

Financiën (* 1.000)

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2022 na wijziging

Jaarrekening 2022

Lasten

7.636

7.935

8.291

8.277

Baten

2.082

1.975

1.973

2.110

Saldo

-5.554

-5.960

-6.318

-6.166

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

0

0

0

0

Onttrekkingen uit reserves

75

50

50

50

Per saldo mutaties reserves

75

50

50

50

Saldo inclusief mutaties reserves

-5.479

-5.910

-6.268

-6.116

Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2022

Specificatie verschil (x € 1.000):

Sport

112

Cultuur

40

Voordelig verschil

152

Voornaamste verschillen

Sport

Er meer uren doorbelast naar sport dan begroot was.

-52.000

Als gevolg van de corona pandemie heeft zwembad Die Heygrave de eerste paar weken van 2022 met maatregelen te maken gehad waardoor het zwembad gedeeltelijk gesloten was. Daarnaast is het zwembad een maand gesloten geweest in verband met de werkzaamheden rondom de verduurzaming. Dit heeft geleid tot minder inkomsten. Het nadeel op banenzwemmen bedraagt € 11.000, op de doelgroep lessen € 18.000 en op huurinkomsten € 15.000. Daarentegen is er wel een voordeel behaald op de verkoop van artikelen € 11.000. Verder is er door de verduurzaming van het zwembad een voordeel op de energiekosten € 9.000. Er is een nadeel op de schoonmaakkosten € 24.000, eerst werd de schoonmaak gedaan door eigen personeel, in de loop van 2022 is besloten dit uit te gaan besteden.

-44.000

Vanuit de Rijksoverheid zijn er middelen beschikbaar gesteld in 2022 voor het lokaal sportakkoord. Een deel van deze middelen zijn nog niet besteed. Daarom zijn de middelen opgenomen als vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting.

-27.000

De inkomsten van de verhuur van de sporthal Dillenburg ten behoeve van het voorgezet onderwijs zijn lager dan begroot. Doordat in 2020 en 2021 sprake was van de coronacrisis, waren deze jaren geen goede referentie voor de begroting van 2022.

-27.000

Om sport en beweging te stimuleren konden gemeenten in het verleden de btw die aan hen in rekening werd gebracht in aftrek brengen. Met ingang van 1 januari 2019 is dit recht vervallen. Dit heeft tot gevolg dat alle inkoop btw kostenverhogend is geworden. Daar staat tegenover dat gemeenten ter compensatie een specifieke uitkering aan kunnen vragen (SPUK). Doordat de werkelijke exploitatiekosten hoger zijn dan de op begrotingsbasis ingediende aanvraag, is er ook meer recht op compensatie. Daarnaast is uit de ingediende verantwoordingen van alle gemeenten samen gebleken dat het ingestelde plafond voor de totale compensatie in 2021 toch niet is overgeschreden, waardoor we over dat jaar alsnog volledige compensatie hebben ontvangen, waar we bij begroting niet vanuit zijn gegaan. Hierdoor is het totaal voordeel in 2022 € 228.000

228.000

Er is een budgetoverheveling voor de ondersteuning van het burgerinitiatief voor het sportpark de Hoge Heide.

28.000

Overige verschillen sport

6.000

Cultuur

Op de diverse subsidie budgetten resteert een totaal bedrag van
€ 38.000.

38.000

Overige verschillen cultuur

2.000

Saldo verschil

152.000

Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2022 versus realisatie 2021

Specificatie verschil (x € 1.000):

Saldo jaarrekening 2022

-6.166

Saldo jaarrekening 2021

-5.554

Nadelig verschil

-612

Voornaamste verschillen:

In 2022 zijn er meer uren doorbelast dan in 2021. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de uren die besteed zijn ten behoeve van sport € 262.000.

-282.000

In 2022 zijn er meer huuropbrengsten dan in 2021 (€136.000). Dit komt voornamelijk doordat in 2021 sportaccommodaties niet verhuurd konden worden en er huren zijn kwijtgescholden als gevolg van de coronacrisis. De gemiste huuropbrengsten werden gecompenseerd door het Rijk. In zowel 2022 als 2021 is kwijtschelding verleend en compensatie ontvangen. Het compenseerde bedrag was in 2022 lager dan in 2021, doordat de corona periode in 2022 korter was dan in 2021.

136.000
-396.000

Ten opzichte van  2021 zijn er in 2022 minder kosten voor ICT bij het sportbedrijf. In 2021 is er een implementatie geweest van een nieuw software pakket bij het sportbedrijf. In 2022 is er enkel sprake van licentiekosten.

62.000

De kosten die zijn gemaakt ten behoeve van het lokaal sportakkoord waren in 2021 hoger dan in 2022.

52.000

De kosten die verband houden met de ontvlechting van de ondergrondse nutsvoorzieningen tussen Wijnand van Delft en de Voorste Venne zijn in 2022 hoger dan in 2021. De ontvlechting van de nutsvoorzieningen is in 2021 gestart, maar het grootste gedeelte van de uitvoering heeft plaatsgevonden in 2022.

-81.000

Er zijn meer subsidies verstrekt voor creatieve en culturele instellingen in 2022.

-200.000

De storting in de onderhoudsvoorziening gemeentelijke gebouwen is jaarlijks gelijk (stabiele druk) om fluctuaties in de kosten over de jaren te egaliseren. Deze storting wordt vervolgens verhoogd met de kostprijsverhogende btw voortvloeiend uit de voor dat jaar in het MJOP begrote onderhoudskosten voor sportgebouwen. De hoogte van de storting fluctueert doordat ook de onderhoudskosten dat doen. Hierdoor was de storting in 2022 € 87.000 hoger dan die in 2021.

-87.000

Begin 2022 is de SPUK uitkering 2021 definitief vastgesteld. Daarbij is gebleken dat het totale subsidieplafond, in tegenstelling tot de eerdere beschikking, toch niet is overschreden in 2021. Het aangevraagde en verantwoorde bedrag is alsnog volledig ontvangen. Dit is verwerkt in de jaarrekening 2022. De SPUK uitkering ter compensatie van de kostprijsverhogende btw op sport fluctueert, omdat dit ook geldt voor de kosten waar deze op van toepassing is.

274.000

In 2022 is er eenmalig een extra uitkering ter grootte van € 60.000 ontvangen voor de uitvoering van het lokaal sportakkoord

-60.000

Overige verschillen

-30.000

Saldo verschil

612.000

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2023 11:23:40 met de export van 07/05/2023 11:11:43