Verschillenanalyse per programma

Sociaal domein

Programma Sociaal domein

Financiën (* 1.000)

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2022 na wijziging

Jaarrekening 2022

Lasten

51.147

44.382

55.998

50.551

Baten

16.417

9.465

14.676

12.707

Saldo

-34.730

-34.917

-41.323

-37.845

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

1.533

0

0

0

Onttrekkingen uit reserves

1.689

15

2.356

1.400

Per saldo mutaties reserves

156

15

2.356

1.400

Saldo inclusief mutaties reserves

-34.574

-34.902

-38.966

-36.445

Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2022

Specificatie verschil (x € 1.000):

Samenkracht en burgerparticipatie

2.343

Participatie (incl. schuldhulpverlening)

-306

WMO - Jeugd

1.019

Volksgezondheid

62

Voordelig verschil

3.118

Voornaamste verschillen:

Algemeen

Over diverse taakvelden binnen dit programma zijn meer uren gerealiseerd dan begroot was. Dit leidt tot een nadeel

-91.000

Samenkracht en burgerparticipatie

Voor het uitvoeren van de taken omtrent de vluchtelingenopvang Oekraïne, ontvangt de gemeente middelen van het Rijk. De middelen bestaan uit een normbedrag per dag per bed en uit een transitievergoeding voor de verbouwingskosten. Als een opvangplek in de praktijk minder blijkt te kosten, blijft toch het normbedrag gelden. Op 20 december jl. hebben we u geïnformeerd over de stand van de in 2022 gemaakte kosten en te ontvangen middelen. Het uiteindelijke positieve saldo bedraagt € 2.040.000. Niet bestede middelen hoeven niet te worden terugbetaald en we hebben aangegeven dat ze zullen worden ingezet voor de vluchtelingenopvang. Hiervoor wordt een budgetoverheveling voorgesteld.

2.040.000

De interne kosten voor opvang Oekraïners zijn niet begroot en hebben hierdoor een nadelig effect.

-33.000

Binnen de huisvesting, integratie en participatie van statushouders is een voordeel van € 112.000.
Statushouders en gezinsmigranten worden gedurende hun inburgeringstraject begeleid door Baanbrekers en Vluchtelingenwerk. In de geest van de nieuwe Wet inburgering wordt aan statushouders die gehuisvest of door het COA toegewezen worden aan een gemeente een ondersteuningstraject aangeboden. De inburgeringstrajecten duren tot maximaal 3 jaar. De begeleiding is verspreid over de hele inburgeringstermijn.
Er wordt voorgesteld om dit bedrag over te hevelen naar 2022.

112.000

Het werkbudget eenzaamheid is toegekend voor twee jaar (2021 en 2022). In 2021 en 2022 zijn er verschillende initiatieven tegen eenzaamheid die budget hebben gekregen. Het bedrag is nog niet geheel besteed. Het niet besteed deel valt vrij in de jaarrekening 2022.

32.000

In 2021 heeft het Rijk diverse steunpakketten aan gemeenten beschikbaar gesteld voor de instandhouding van de culturele infrastructuur en het sociaal cultureel werk.
In 2021 en 2022 zijn hiervoor diverse subsidieregelingen vastgesteld waaruit lokale maatschappelijke organisaties een subsidie hebben ontvangen. Het in 2022 niet besteed deel valt vrij in de jaarrekening 2022.

247.000

De kosten voor WMO-subsidies en de kosten voor de adviesraad sociaal domein zijn hoger uitgevallen dan begroot.

-49.000

De kosten voor het lokaal expertteam zijn lager uitgevallen.

35.000

De kosten voor het jeugd- en gezinsteam Heusden zijn lager uitgevallen dan begroot.
Dit bedrag maakt onderdeel uit van de mutatie met de reserve Sociaal Domein.

451.000

Vanuit het rijk hebben we bij de septembercirculaire van het gemeentefonds incidentele middelen ontvangen ten behoeve van de verlengde opvang en begeleiding van alleenstaande minderjarige vluchtelingen (AMV). De middelen zijn verdeeld over de gemeenten naar rato van het aantal alleenstaande minderjarige vluchtelingen, die in 2022 achttien jaar (zijn) (ge)worden zowel in de opvanggezinnen als in de kleinschalige opvang. Deze middelen zijn niet geheel benut en het restant voldoet niet aan de criteria voor budgetoverheveling.

24.000

Participatie

Op basis van de 2de bestuursrapportage 2022 van Baanbrekers verwacht Baanbrekers een positief resultaat van € 208.000. Voor Heusden betekent dit een verlaging van de gemeentelijke bijdrage van € 80.000. In de gemeentelijke jaarrekening is de verlaagde bijdrage verwerkt. De uiteindelijke bijdrage wordt bekend bij de jaarrekening 2022 van Baanbrekers.
Dit bedrag maakt onderdeel uit van de mutatie met de reserve Sociaal Domein.

80.000

Binnen armoedebeleid blijkt dat de uitvoering van de bijzondere bijstand heeft geleidt tot een nadeel van € 313.000. De bijzondere bijstand pakt hoger uit vanwege een (verdere) toename van de kosten voor bewind voering en kosten voor leningen en levensonderhoud gerelateerd aan statushouders Maar ook de kosten voor uitvoering van de regeling energietoeslag door Baanbrekers heeft hogere kosten tot gevolg. Voor de Heusdenpas zijn de kosten in 2022 € 54.000 hoger vanwege een groter aantal inwoners dat er gebruik van maakt. De kosten van kwijtschelding zijn € 22.000 lager en ook de kosten voor schuldhulpverlening zijn € 68.000 lager.

     -277.000

Op 1 maart 2021 is samen met Marienkroon een experiment gestart. Het experiment is bedoeld om in veiligheidscasussen snel passende hulp te bieden. De looptijd van het experiment is daarmee van 1 maart 2021 tot 1 maart 2023. Om het experiment in 2022 te kunnen blijven te bekostigen is bij de jaarrekening 2021 voor gesteld deze middelen over te hevelen naar 2022. De budgetoverheveling vanuit 2021 is niet geheel benut. Het niet benutte deel valt nu vrij in de jaarrekening 2022.

38.000

Zorg

De kosten voor Wmo vallen per saldo in totaal € 291.000 voordelig uit.
Dit saldo bestaat uit voor- en nadelen op de verschillende componenten (Hulp bij Huishouden, begeleiding/dagbesteding, voorzieningen tbv mobiliteit of huisaanpassingen).
Zo is op hulp bij huishouden ten opzichte van de gewijzigde begroting een voordeel te zien van € 11.000 en bij begeleiding / dagbesteding een voordeel is van € 383.000. Het aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van hulp bij huishouden is toegenomen met ongeveer 185. In 2022 maakte er ongeveer 1.590 cliënten gebruik van hulp bij het huishouden. Het aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van begeleiding is afgenomen met ongeveer 35. Gedurende 2022 hebben ongeveer 635 unieke cliënten gebruik gemaakt van begeleiding/dagbesteding. De gemiddelde kosten per client zijn hierbij ook iets gedaald.

291.000

De inkomsten uit eigen bijdrage die via het CAK ontvangen wordt is hoger dan begroot.

68.000

Jeugd

Over 2022 zijn de kosten voor de jeugdhulp op basis van  de 3e prognose (peildatum 1 december 2022) opgenomen. Naast deze prognose is de hoogte van de jeugdhulp nog getoetst aan de eigen schatting van jeugdhulpkosten. Nog niet alle gegevens zijn dus definitief. Hierdoor kan er na vaststelling van de definitieve cijfers een afwijking ten opzichte van de in deze jaarrekening opgenomen cijfers ontstaan, wat zichtbaar zal worden in 2023. Ten opzichte van de bijgestelde begroting is sprake van een positief effect.

Ten opzichte van de 2e prognose die gebruikt is voor de bijstelling van het budget bij de 2e bestuursrapportage zijn de kosten nu lager omdat nu rekening gehouden is met het gunstige effect van het project verkorte looptijden. Hierover bent u middels een raadsinformatiebrief tussentijds geïnformeerd.
Dit bedrag maakt onderdeel uit van de mutatie met de reserve Sociaal Domein.

393.000

De bijdrage in de kosten voor de regionale samenwerking met betrekking tot de inkoop Jeugd en WMO zijn in 2022 hoger dan begroot.

-61.000

Volksgezondheid

De beschikbare middelen voor Kansrijke start zijn niet geheel besteed. De kosten vielen in 2022 lager uit omdat er tijdelijk geen projectleider in de uitvoering was. Voor het niet besteedde deel van de rijksmiddelen kansrijke start wordt een budgetoverheveling voorgesteld.

42.000

Overige verschillen

35.000

Saldo verschil

3.118.000

Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2022 versus realisatie 2021

Specificatie verschil (x € 1.000):

Saldo jaarrekening 2022

-37.845

Saldo jaarrekening 2021

-34.730

Nadelig verschil

-3.115

Voornaamste verschillen:

In 2022 zijn er meer uren doorbelast dan in 2021. Voor een deel is dit het gevolg van formatie wijzigingen ten opzichte van 2021. Daarnaast zijn voor een bedrag van € 225.000 vanuit diverse clusters interne uren besteed aan de opvang van Oekraïners.

-424.000

Voor de opvang van Oekraïners zijn  enerzijds middelen ontvangen van het Rijk en anders zijn er kosten gemaakt. Per saldo is een deel van het ontvangen bedrag nog niet besteed. Dit geeft een voordeel waarvoor een budgetoverheveling is voorgesteld.

2.133.000

De kosten voor armoedebestrijding zijn fors hoger dan over 2021. Dit is met name het gevolg van de kosten die gemaakt zijn voor uitvoering van de regeling energietoeslag. Het bedrag ad € 2.563.000 dat via de algemene uitkering van het gemeentefonds ontvangen is, is verantwoord op het programma Algemene Dekkingsmiddelen. De kosten voor de Heusdenpas zijn ongeveer € 27.000 hoger en voor uitvoering schuldhulpverlening ongeveer € 42.000 hoger.

-2.900.000

De kosten voor subsidie binnen dit programma zijn in 2022 lager dan in 2021. Dit is met name het gevolg van de vrijval van de niet volledige benutte budgetoverheveling voor corona-subsidie.

266.000

De bijdrage aan Baanbrekers voor het jaar 2022 is hoger vastgesteld dan de bijdrage voor het jaar 2021. Daarnaast was er in 2021 sprake van een gunstige afrekening over het jaar 2020.

-1.300.000

In 2022 zijn kosten gemaakt voor het Heusdens jeugd en gezins team. De kosten hiervoor zorgen voor een nadelig effect in vergelijking met het jaar 2021. Dit moet gezien worden in relatie tot de kostenontwikkeling van jeugdhulp.

-451.000

De kosten voor jeugdhulp zijn ten opzichte van 2021 hoger. Dit is met name het gevolg van prijsstijgingen en het aantal jeugdigen met hulp.

-230.000

De bijdrage aan de GGD is in 2022 gestegen door indexering en uitbreiding van taken.

-121.000

In 2022  zijn de kosten statushouders en inburgering hoger dan over 2021.

-104.000

Overige verschillen

16.000

Saldo verschil

-3.115.000

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2023 11:23:40 met de export van 07/05/2023 11:11:43