Programma Sociaal domein
Financiën (* 1.000) | Jaarrekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Jaarrekening 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten | 51.147 | 44.382 | 55.998 | 50.551 |
Baten | 16.417 | 9.465 | 14.676 | 12.707 |
Saldo | -34.730 | -34.917 | -41.323 | -37.845 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 1.533 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen uit reserves | 1.689 | 15 | 2.356 | 1.400 |
Per saldo mutaties reserves | 156 | 15 | 2.356 | 1.400 |
Saldo inclusief mutaties reserves | -34.574 | -34.902 | -38.966 | -36.445 |
Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2022
Specificatie verschil (x € 1.000):
Samenkracht en burgerparticipatie | 2.343 |
---|---|
Participatie (incl. schuldhulpverlening) | -306 |
WMO - Jeugd | 1.019 |
Volksgezondheid | 62 |
Voordelig verschil | 3.118 |
Voornaamste verschillen:
Algemeen | |
---|---|
Over diverse taakvelden binnen dit programma zijn meer uren gerealiseerd dan begroot was. Dit leidt tot een nadeel | -91.000 |
Samenkracht en burgerparticipatie | |
Voor het uitvoeren van de taken omtrent de vluchtelingenopvang Oekraïne, ontvangt de gemeente middelen van het Rijk. De middelen bestaan uit een normbedrag per dag per bed en uit een transitievergoeding voor de verbouwingskosten. Als een opvangplek in de praktijk minder blijkt te kosten, blijft toch het normbedrag gelden. Op 20 december jl. hebben we u geïnformeerd over de stand van de in 2022 gemaakte kosten en te ontvangen middelen. Het uiteindelijke positieve saldo bedraagt € 2.040.000. Niet bestede middelen hoeven niet te worden terugbetaald en we hebben aangegeven dat ze zullen worden ingezet voor de vluchtelingenopvang. Hiervoor wordt een budgetoverheveling voorgesteld. | 2.040.000 |
De interne kosten voor opvang Oekraïners zijn niet begroot en hebben hierdoor een nadelig effect. | -33.000 |
Binnen de huisvesting, integratie en participatie van statushouders is een voordeel van € 112.000. | 112.000 |
Het werkbudget eenzaamheid is toegekend voor twee jaar (2021 en 2022). In 2021 en 2022 zijn er verschillende initiatieven tegen eenzaamheid die budget hebben gekregen. Het bedrag is nog niet geheel besteed. Het niet besteed deel valt vrij in de jaarrekening 2022. | 32.000 |
In 2021 heeft het Rijk diverse steunpakketten aan gemeenten beschikbaar gesteld voor de instandhouding van de culturele infrastructuur en het sociaal cultureel werk. | 247.000 |
De kosten voor WMO-subsidies en de kosten voor de adviesraad sociaal domein zijn hoger uitgevallen dan begroot. | -49.000 |
De kosten voor het lokaal expertteam zijn lager uitgevallen. | 35.000 |
De kosten voor het jeugd- en gezinsteam Heusden zijn lager uitgevallen dan begroot. | 451.000 |
Vanuit het rijk hebben we bij de septembercirculaire van het gemeentefonds incidentele middelen ontvangen ten behoeve van de verlengde opvang en begeleiding van alleenstaande minderjarige vluchtelingen (AMV). De middelen zijn verdeeld over de gemeenten naar rato van het aantal alleenstaande minderjarige vluchtelingen, die in 2022 achttien jaar (zijn) (ge)worden zowel in de opvanggezinnen als in de kleinschalige opvang. Deze middelen zijn niet geheel benut en het restant voldoet niet aan de criteria voor budgetoverheveling. | 24.000 |
Participatie | |
Op basis van de 2de bestuursrapportage 2022 van Baanbrekers verwacht Baanbrekers een positief resultaat van € 208.000. Voor Heusden betekent dit een verlaging van de gemeentelijke bijdrage van € 80.000. In de gemeentelijke jaarrekening is de verlaagde bijdrage verwerkt. De uiteindelijke bijdrage wordt bekend bij de jaarrekening 2022 van Baanbrekers. | 80.000 |
Binnen armoedebeleid blijkt dat de uitvoering van de bijzondere bijstand heeft geleidt tot een nadeel van € 313.000. De bijzondere bijstand pakt hoger uit vanwege een (verdere) toename van de kosten voor bewind voering en kosten voor leningen en levensonderhoud gerelateerd aan statushouders Maar ook de kosten voor uitvoering van de regeling energietoeslag door Baanbrekers heeft hogere kosten tot gevolg. Voor de Heusdenpas zijn de kosten in 2022 € 54.000 hoger vanwege een groter aantal inwoners dat er gebruik van maakt. De kosten van kwijtschelding zijn € 22.000 lager en ook de kosten voor schuldhulpverlening zijn € 68.000 lager. | -277.000 |
Op 1 maart 2021 is samen met Marienkroon een experiment gestart. Het experiment is bedoeld om in veiligheidscasussen snel passende hulp te bieden. De looptijd van het experiment is daarmee van 1 maart 2021 tot 1 maart 2023. Om het experiment in 2022 te kunnen blijven te bekostigen is bij de jaarrekening 2021 voor gesteld deze middelen over te hevelen naar 2022. De budgetoverheveling vanuit 2021 is niet geheel benut. Het niet benutte deel valt nu vrij in de jaarrekening 2022. | 38.000 |
Zorg | |
De kosten voor Wmo vallen per saldo in totaal € 291.000 voordelig uit. | 291.000 |
De inkomsten uit eigen bijdrage die via het CAK ontvangen wordt is hoger dan begroot. | 68.000 |
Jeugd | |
Over 2022 zijn de kosten voor de jeugdhulp op basis van de 3e prognose (peildatum 1 december 2022) opgenomen. Naast deze prognose is de hoogte van de jeugdhulp nog getoetst aan de eigen schatting van jeugdhulpkosten. Nog niet alle gegevens zijn dus definitief. Hierdoor kan er na vaststelling van de definitieve cijfers een afwijking ten opzichte van de in deze jaarrekening opgenomen cijfers ontstaan, wat zichtbaar zal worden in 2023. Ten opzichte van de bijgestelde begroting is sprake van een positief effect. Ten opzichte van de 2e prognose die gebruikt is voor de bijstelling van het budget bij de 2e bestuursrapportage zijn de kosten nu lager omdat nu rekening gehouden is met het gunstige effect van het project verkorte looptijden. Hierover bent u middels een raadsinformatiebrief tussentijds geïnformeerd. | 393.000 |
De bijdrage in de kosten voor de regionale samenwerking met betrekking tot de inkoop Jeugd en WMO zijn in 2022 hoger dan begroot. | -61.000 |
Volksgezondheid | |
De beschikbare middelen voor Kansrijke start zijn niet geheel besteed. De kosten vielen in 2022 lager uit omdat er tijdelijk geen projectleider in de uitvoering was. Voor het niet besteedde deel van de rijksmiddelen kansrijke start wordt een budgetoverheveling voorgesteld. | 42.000 |
Overige verschillen | 35.000 |
Saldo verschil | 3.118.000 |
Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2022 versus realisatie 2021
Specificatie verschil (x € 1.000):
Saldo jaarrekening 2022 | -37.845 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2021 | -34.730 |
Nadelig verschil | -3.115 |
Voornaamste verschillen:
In 2022 zijn er meer uren doorbelast dan in 2021. Voor een deel is dit het gevolg van formatie wijzigingen ten opzichte van 2021. Daarnaast zijn voor een bedrag van € 225.000 vanuit diverse clusters interne uren besteed aan de opvang van Oekraïners. | -424.000 |
---|---|
Voor de opvang van Oekraïners zijn enerzijds middelen ontvangen van het Rijk en anders zijn er kosten gemaakt. Per saldo is een deel van het ontvangen bedrag nog niet besteed. Dit geeft een voordeel waarvoor een budgetoverheveling is voorgesteld. | 2.133.000 |
De kosten voor armoedebestrijding zijn fors hoger dan over 2021. Dit is met name het gevolg van de kosten die gemaakt zijn voor uitvoering van de regeling energietoeslag. Het bedrag ad € 2.563.000 dat via de algemene uitkering van het gemeentefonds ontvangen is, is verantwoord op het programma Algemene Dekkingsmiddelen. De kosten voor de Heusdenpas zijn ongeveer € 27.000 hoger en voor uitvoering schuldhulpverlening ongeveer € 42.000 hoger. | -2.900.000 |
De kosten voor subsidie binnen dit programma zijn in 2022 lager dan in 2021. Dit is met name het gevolg van de vrijval van de niet volledige benutte budgetoverheveling voor corona-subsidie. | 266.000 |
De bijdrage aan Baanbrekers voor het jaar 2022 is hoger vastgesteld dan de bijdrage voor het jaar 2021. Daarnaast was er in 2021 sprake van een gunstige afrekening over het jaar 2020. | -1.300.000 |
In 2022 zijn kosten gemaakt voor het Heusdens jeugd en gezins team. De kosten hiervoor zorgen voor een nadelig effect in vergelijking met het jaar 2021. Dit moet gezien worden in relatie tot de kostenontwikkeling van jeugdhulp. | -451.000 |
De kosten voor jeugdhulp zijn ten opzichte van 2021 hoger. Dit is met name het gevolg van prijsstijgingen en het aantal jeugdigen met hulp. | -230.000 |
De bijdrage aan de GGD is in 2022 gestegen door indexering en uitbreiding van taken. | -121.000 |
In 2022 zijn de kosten statushouders en inburgering hoger dan over 2021. | -104.000 |
Overige verschillen | 16.000 |
Saldo verschil | -3.115.000 |