Verschillenanalyse per programma

Duurzaamheid, Milieu en afval

Programma Duurzaamheid, Milieu en afval

Financiën (* 1.000)

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2022 na wijziging

Jaarrekening 2022

Lasten

10.909

9.804

11.765

10.590

Baten

9.669

9.082

10.390

9.564

Saldo

-1.241

-722

-1.375

-1.026

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

658

0

0

52

Onttrekkingen uit reserves

1.058

0

0

0

Per saldo mutaties reserves

400

0

0

-52

Saldo inclusief mutaties reserves

-841

-722

-1.375

-1.078

Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2022

Specificatie verschil (x € 1.000):

Riolering

52

Afval

-41

Milieubeheer

338

Voordelig verschil

349


Voornaamste verschillen:

Riolering

De opbrengst rioolrecht wordt bij de begroting elk jaar op basis van een aantal aannames geraamd. Aannames worden gedaan voor een stijging van het aantal nieuwe huisaansluitingen en het aantal grootverbruikers. Er is een gering verschil van € 3.000 tussen de raming van de opbrengst en de werkelijke opbrengst.

De kosten voor het reinigen en het inspecteren van de straatkolken zijn in 2022 goedkoper uitgevallen, daar staat tegenover dat de onderhoudskosten wat hoger uitgevallen zijn.

54.000

Het voor afkoppelen beschikbare budget is niet geheel benut. Er is minder beroep op gedaan dan verwacht. Dit leidt tot een voordeel.

35.000

Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst rioolheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening riolering. De dotatie aan de voorziening is hoger dan begroot.

-37.000

Afval

De afvalbegroting is een gesloten begroting, waarbij de directe kosten van afval en de opslag van de overheadkosten gedekt worden door de afvalstoffenheffing. De afvalstoffenheffing was begroot op
€ 3.317.524, de realisatie bedraagt € 3.408.523. Een positief effect van € 91.000.

91.000

Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening afvalstoffenheffing. De dotatie aan de voorziening is hoger dan begroot.

-260.000

De ingezamelde hoeveelheden GFT-afval blijven fors achter bij de verwachtingen. Dit komt deels doordat er GFT-afval is afgekeurd en deels door het warme weer dit jaar in de zomer. In deze periode is er een verschuiving van minder GFT en meer restafval. Dit zorgt voor fors lagere inzamel- en verwerkingskosten. Bij de tweede bestuursrapportage is de GFT al met € 100.000 naar beneden bijgesteld. Uiteindelijk zijn de kosten nog lager.

66.000

De vergoedingen vanuit het afvalfonds zijn iets hoger dan begroot. Er was € 650.000 begroot en er is € 686.000 ontvangen. Dat wordt veroorzaakt doordat er iets minder vrachten PMD zijn afgekeurd dan verwacht. Wat resulteert in een hogere vergoeding.

36.000

Gemeente Heusden heeft een verwerkingscontract met een vergoeding per ton ingezameld huishoudelijk oud papier die is gebaseerd op de marktprijs. Deze marktprijs was in 2022 behoorlijk hoog, hoger dan de begrote vergoeding van € 200.000. Daarom was de vergoeding in de tweede bestuursrapportage reeds bijgesteld met € 100.000 naar € 300.000. Uiteindelijk is de vergoeding oud papier nog iets hoger dan verwacht.

48.000

Milieubeheer

Voor 2022 hebben we van het Rijk incidentele middelen gekregen voor uitvoering van het Klimaatakkoord. Deze middelen zijn pas in september beschikbaar gekomen. Uitvoering van het Klimaatakkoord en dekking van daarvoor benodigde formatie lopen door in 2023 en verder. Al geplande projecten en trajecten kunnen niet worden opgestart/uitgevoerd als deze middelen niet beschikbaar zijn. Daartoe is een budgetoverheveling voorgesteld van € 215.000
Daarnaast is er structureel budget niet aangesproken € 19.000.

234.000

Er zijn minder uren gerealiseerd op taakveld duurzaamheid dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door openstaande vacatures
(€ 50.000), door ziekte (€ 30.000) en doordat een collega in 2022 is gedetacheerd in de regio. (€ 20.000).

100.000

Overige verschillen

-18.000

Voordelig verschil

349.000

Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2022 versus realisatie 2021

Specificatie verschil (x € 1.000):

Saldo jaarrekening 2022

-1.026

Saldo jaarrekening 2021  

-1.241

Nadelig verschil

215

Voornaamste verschillen:

Riool

De opbrengst rioolrecht stijgt elk jaar door de verhoging als gevolg van het spaarsysteem en een toename van het aantal rioolaansluitingen.

446.000

De kosten voor het reinigen en het inspecteren van de straatkolken zijn in 2022 hoger (€ 88.000) dan in 2021. Daar staat tegenover dat de onderhoudskosten (€268.000) lager uitgevallen zijn. Ook de toegerekende kapitaallasten zijn lager (€ 37.000) vanwege een lagere rekenrente in 2022. Daarnaast zijn er nog wat kleinere verschillen.

260.000

De mutatie voor de voorziening wordt elk jaar bepaald aan de hand van de werkelijke ontwikkeling van de kosten en kan daardoor schommelen.

-736.000

Afval

In 2021 is er aan de voorziening afvalstoffenheffing een bedrag gedoteerd van € 1.355.000. Bestaande uit het afvalresultaat 2021 (€ 905.000) en het startsaldo van de voorziening van € 450.000. Op advies van de toezichthouder is de reserve egalisatie Afvalstoffenheffing in 2021 opgeheven en omgezet naar de voorziening afvalstoffenheffing. Dit omdat de reserve, die kan worden opgeheven of waarvan de bestemming kan wijzigen, onvoldoende zekerheid geeft dat de daarin opgenomen middelen specifiek aan de inzameling van de afvalstoffen worden besteed.
Het afvalresultaat in 2022 is € 465.000. Dit betekent een lagere storting in de voorziening van € 890.000 ten opzichte van 2021.

890.000

Door het forse afvalresultaat van 2022 is er besloten om de tarieven van afval in 2022 te verlagen dit resulteert in een lagere afvalstoffenheffing ten opzichte van 2021.

-553.000

De ingezamelde hoeveelheden GFT-afval blijven in 2022 achter ten opzichte van 2021. Dit komt deels doordat er GFT-afval is afgekeurd en deels door het warme weer dit jaar in de zomer. In deze periode is er een verschuiving van minder GFT en meer restafval. Dit zorgt voor lagere inzamel- en verwerkingskosten ten opzichte van 2021.

100.000

Milieubeheer

De kosten van de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB), zijn hoger dan in 2021. Dit wordt veroorzaakt doordat vanaf 2022 de taken zijn uitgebreid. Zoals: vergunningverlening, ondersteuning van de afdeling milieu op het gebied van bodemtaken (knelpunten ontstaan door werkzaamheden ihkv duurzaamheid/ zonne-energie/ winde-energie), het voorbereiden van de komst van de omgevingswet/omgevingstafel, adviezen ihkv externe veiligheid of het uitvoeren van juridisch houdbare geluidmetingen.

-46.000

In 2021 is er een subsidie ontvangen voor de Regeling Reductie Energiegebruik.

-259.000

De kosten voor duurzaamheid waren in 2021 hoger dan in 2022. Dat wordt veroorzaakt doordat er meer incidentele middelen beschikbaar zijn gekomen in 2021 vanuit het rijk die besteed konden worden.

135.000

Overige verschillen

-22.000

Saldo verschil

215.000

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2023 11:23:40 met de export van 07/05/2023 11:11:43