In 2022 is het rapport ‘Beheersing frauderisico’s gemeente Heusden 2022’ vastgesteld. Hierin is vastgelegd hoe de frauderisico’s worden beheerst. Fraude kan nooit volledig uitgesloten worden. Ook bij de beheersing van frauderisico’s hanteren we de leidende principes van (slim) vertrouwen en maximum gezond verstand, minimum bureaucratie. We kiezen ervoor niet maximaal in te zetten op beheersmaatregelen om fraude nagenoeg uit te sluiten. Dat wil niet zeggen dat er geen beheersmaatregelen zijn getroffen. De restrisico’s worden geaccepteerd en sinds het vaststellen is er een proces ingericht van monitoring en actualisatie om de beheersing van frauderisico’s op peil te houden.
Onze open en transparante bestuurs- en organisatiecultuur en de wijze waarop we samenwerken is een belangrijk middel tegen fraude. Op organisatieniveau zijn diverse algemene maatregelen getroffen zoals integriteitsverklaringen, ambtseed of belofte, een gedragscode, vertrouwenspersonen en verklaringen omtrent gedrag. Hierover communiceren we open en transparant op onze website, waarbij ook de gedragscode wordt gedeeld. Eenieder kan hiervan dus kennis nemen. Op basis van de BIO werken we steeds aan de informatieveiligheid en daarnaast is waar mogelijk functiescheiding doorgevoerd. Zoals ook aangegeven in het rapport zijn daarnaast voor specifieke risico’s ook beheersmaatregelen getroffen. We kunnen en willen in de openbaarheid niet gedetailleerd ingaan op al die beheersmaatregelen.
Bij het vaststellen van het rapport over de beheersing van de frauderisico’s zijn diverse acties voor 2022 benoemd. Deze zijn grotendeels uitgevoerd. Zo is de regeling Melden Vermoeden Misstand geactualiseerd en is er voor de beheersing van frauderisico’s aansluiting gezocht bij de verschillende momenten in de cyclus voor de Verbijzonderde Interne Controle en de (nieuwe) rechtmatigheidsverantwoording. Belangrijk aandachtspunt was de bewustwording over integriteit bij alle medewerkers. Bij de analyse die ten grondslag lag aan het rapport was geconstateerd dat de informatievoorziening met name gericht was op nieuwe medewerkers. Gedurende 2022 hebben diverse onderdelen van het integriteitsbeleid extra aandacht gehad en zijn alle medewerkers hierover geïnformeerd.
Volgens de vastgestelde cyclus wordt jaarlijks besloten of de beheersing van frauderisico’s nog passend is of een wijziging noodzakelijk is. Op basis van een analyse is op 7 maart 2023 besloten dat de beheersing van frauderisico’s wordt gecontinueerd zoals in 2022 is vastgesteld. Hierbij zijn ook een aantal acties voor 2023 benoemd om de beheersing op peil te kunnen houden.